fbpx
4. desember 2017
Denne artikkelen er over 2 år gammel

Seminar om utslippsfrie drosjer

Hvem: Jenny Kosberg Skagestad

Stilling: Rådgiver storby og transport. Jobber med å få på plass klimaløsninger i byene og kommunene.

Aktuell med: seminar om nullutslippsdrosjer

Hva er det som opptar deg om dagen?

Vi holder på å lage seminar om utslippsfrie taxier sammen med Difi hos Miljødirektoratet.  Har du tenkt på at mens det blir stadig flere elbiler i gatene, er det nesten ingen utslippsfrie drosjer?

Hvorfor er det sånn? 

Fram til nå har det ikke vært mulig for lokale politikere å kreve at drosjene skal være utslippsfrie, så det har vært opp til hver enkelt drosjeeier. Men i år bestemte Stortinget at det er noe politikerne kan få bestemme selv lokalt i fylker og kommuner.

Hvorfor er dette viktig?

Drosjene er store bilflåter som kjører mye. Taxinæringen står for én prosent av klimagassutslippene nasjonalt og mellom én og 4,4 prosent i de største fylkene.  I tillegg til at dette er bra for klimaet er det også bra for å redusere lokal luftforurensning, og når man først har tatt investeringen så vil det også lønne seg for drosjeeierne fordi de sparer drivstoff og bompengekostnader ved å kjøre utslippsfritt.

Hvordan skal vi  da få drosjene til å bli utslippsfrie? 

Nå som Stortinget  endelig har bestemt at det er lov til å bestemme dette lokalt, så må hvert fylke må lage en lokal forskrift der de stiller miljøkrav til taxiløyvene. Så blir det en overgangsperiode på fire år før den lokale forskriften trer fullstendig i kraft. Det betyr for eksempel at i Oslo så blir det en helt utslippsfri drosjeflåte fra 2022.

Går det ikke an å få det til å gå fortere? 

Joda! Kommuner, fylker og staten kan få opp farten ytterligere gjennom å stille miljøkrav i sine innkjøp av taxitjenester, TT-transport, skoleskyss og  pasientreiser. Vi i ZERO har laget en oppskrift for det grønne taxiskiftet som retter seg mot fylker og kommuner som viser hvordan de kan få til en rask overgang til en klimavennlig taxiflåte som vil lanseres på drosjeseminaret.

Har vi noen eksempler på at det vil fungere med utslippsfrie drosjer? 

I London er de ikoniske sorte drosjene i ferd med å bli ladbare hybrider, som følge av lavutslippssonen i sentrum. Der har de mål om 9000 miljøtaxier innen 2020. Den kinesiske byen Shenzhen har krav om at alle nye taxier skal være elektriske fra og med i år. I 2020 må alle drosjer være helt elektriske. Der er det allerede 5500 el-taxier i trafikk.