fbpx
6. oktober 2016
Denne artikkelen er over 2 år gammel

Belønner jukse-miljøbiler

Mobilitetspunkt_beskjærtPRESSEMELDING:

Belønner jukse-miljøbiler

Regjeringen skulle levere et historisk grønt skatteskift. I stedet legger de om avgiftene til fordel for forurensende bensin- og dieselbiler, og premierer jukse-miljøbiler. – Regjeringens forslag svekker konkurransekraften til miljøbilene, sier Kari Asheim, fagansvarlig transport i ZERO.

Regjeringen satser på de spreke bilene med høye utslipp, i stedet for å straffe utslipp og belønne biler med skikkelig lave utslipp.

– Den store budsjettvinneren av bilene i regjeringens budsjett er store, spreke SUV’er med ladeport. Regjeringen fjerner effektavgiften og strammer litt inn på CO2-avgiften for biler. Samlet er grepet ikke i nærheten av å vri bilparken over på miljøvennlige biler, sier fagansvarlig transport i ZERO Kari Asheim.

– Regjeringen fremmer i stedet biler som seiler under falskt flagg og gir seg ut for å være miljøvennlige, men som egentlig har svært høye utslipp, sier Asheim

Budsjettvinnerne i statsbudsjettet er ladbare hybridbiler med lite batteri, som stort sett kjører på fossilt drivstoff i daglig bruk. Bilene har vist seg å ha tre til fire ganger så høye utslipp som oppgitt i typegodkjenningen. 

– Disse bilene har ingenting i miljøkategorien å gjøre. Likevel får de over 100 000 kr i reduserte avgifter. Snakk om skivebom!, sier Kari Asheim

Også ikke-ladbare biler blir billigere med regjeringens avgiftsforslag:

– Du skal ha skikkelig høye utslipp og svak motor for å komme dårlig ut med dette budsjettforslaget, sier Asheim.

Biler med utslipp langt over gjennomsnittet blir billigere. De gode miljøbilene får ikke noen endringer i avgifter direkte, men får i praksis redusert konkurransekraft i markedet, siden forurensende alternativer får store avgiftslettelser.

– Regjeringen skyver foran seg å gjøre skikkelige grep på bilavgiftene og oppfordrer forbrukerne til å velge miljøfiendtlige biler. Dette er et av forbrukernes aller viktigste og største kjøp, og de bilene regjeringen nå oppfordrer folk til å kjøpe skal rulle på veiene våre i 20 år framover. Om ikke lenge kommer vi til å riste på hodet av dette, sier Asheim.

Liten elbilseier

Et lyspunkt i budsjettet er at regjeringen etablerer en nasjonal regel om at nullutslippsbiler aldri skal betale mer enn halv pris for parkering, ferger og bompenger, og at de beholder momsfritaket til 2020.

– Dette har ZERO arbeidet lenge for å få til. Når regjeringen nå sikrer varige elbilfordeler gir de alle dagens og kommende elbilister den tryggheten de trenger for å gjøre miljøvennlige bilvalg. Bare synd de samtidig gjør det billig å kjøre store bensin- og dieselsluk, sier Asheim.

 

For mer info:
Kari Asheim, fagansvarlig transport, 908 41 606
Kåre Gunnar Fløystad, fagsjef, 951 80 221
Per Kristian Sbertoli, kommunikasjonsrådgiver, 930 89 103

* Oppdatert. Tidligere versjon av pressemeldingen hadde med priseksempler som viste seg å ikke være riktige.