fbpx
29. januar 2020
Denne artikkelen er over 2 år gammel

Elektriske lastebiler på vei inn i markedet i Norge

Det bugnet av gode og spennende nyheter på lastebilsiden før julen 2019. Dette markerer et skille der flere etablerte lastebilprodusenter begynner å komme med elektriske lastebiler med både batteri- og hydrogenløsninger.

Foto: Volvo Trucks

De første elektriske lastebilene fra veletablerte produsenter kommer til Norge i 2020

Se også vår oversikt fra juni 2019 over tilgjengelige og kommende fossilfrie lastebiler i Norge.

På tampen av 2019 lanserte tre etablerte lastebilprodusenter salgsstart på elektriske lastebiler på ca 16 og 26/27 tonn. Les om lanseringene på nettsidene til Volvo, Renault, MAN (1) og MAN (2).

Samtidig som Volvo hadde verdenslansering av sine elektriske lastebiler, samme dag som Zerokonferansen 2019 startet, skrev DB Schenker og Volvo under på en avtale om salg av de første elektriske Volvo-lastebilene i Norge. Disse skal etter planen leveres i første halvdel av 2020.

Volvo og DB Schenker signerer avtale om kjøp av elektriske lastebiler på Zerokonferansen. Til venstre i bildet: Transportansvarlig i ZERO, Christine Holtan Bøgh

Både Renault, Volvo og MAN opplever at det er stor interesse for de elektriske bilene sine, selv om den virkelige masseproduksjonen ikke har kommet i gang og merkostnaden fortsatt er ganske høy.

Det har tatt sin tid å få på plass elektriske lastebiler fra de etablerte lastebilprodusentene, men med et godt serviceapparat som er forberedt på den nye utviklingen innen lastebilparken og med godt utprøvde biler tror vi kundene kan føle seg trygge på teknologien og at bilene er gode i drift. Lastebilene har opptil 200 km rekkevidde for de største modellene og 150-300 for de minste, samt mulighet for hurtiglading (50-150 kW).

Alle de tre lastebilprodusentene vil levere en håndfull biler til Norge i 2020. Volvo og Renault jobber med å få levert så mange som mulig avhengig av mengden på innkommende bestillinger, og hvor fort fabrikkene klarer å levere.

ASKO sammen med Scania først ute med spesialbygde hydrogenlastebiler i Norge

20. januar lanserte ASKO og Scania fire nyutviklede hydrogenlastebiler. Det er de første hydrogenlastebilene på veien i Norden, og et unikt prosjekt. ASKO er en ekte spydspiss som har drevet frem viktig teknologiutvikling i samarbeid med Scania.

Hydrogentankene og brenselcellene i lastebilen sørger for ca 500km rekkevidde. Til sammenlikning har de batterielektriske lastebilene med liknende totalvekt som er på vei inn i markedet i dag ca 150-200 km rekkevidde. De fire lastebilene på opp til 27 tonn har 11 tonn lastekapasitet, noe som er sammenlignbart med de vanlige distribusjonslastebilene ASKO bruker.

Foto: Asko

Med egenprodusert hydrogen får bilene billigere drivstoffkostnader enn ved bruk av diesel. Solceller på taket som driver et elektrolyseanlegg sørger for en pris på 50kr per kilo hydrogen, noe som er betraktelig billigere enn prisen man betaler ved en hydrogenfyllestasjon i dag. Drivstoffkostnaden er med dette ca 20% lavere for dieselbilene, samtidig som det gir null CO2-utslipp. Fylletiden for hydrogenlastebiler er på bare noen minutter.

Les mer på Asko sine hjemmesider

Hydrogenlastebil-flåte fra Hyundai til Norge i 2021?

Hyundai er aktuell i disse dager med en hydrogenelektrisk lastebil. H2 Energy AG, et sveitsisk selskap, har ledet et samarbeid for å få på plass hele verdikjeden fra hydrogenproduksjon, fyllestasjoner, lastebiler fra Hyundai og brukere samtidig.

En slik koordinert utrulling gjør at Hyundai nå har salgsavtaler på 1600 hydrogenlastebiler i Sveits frem mot 2025, de første 50 kommer på veien nå i 2020.

Her i Norge har H2 energy samlet krefter med Akershus energi, Nel og Greenstat, som sammen danner et Joint Venture som skal produsere hydrogen til Hyundailastebiler og andre kjøretøy.

Illustrasjon: Hyundai

Hyundai kan levere lastebiler til Norge så fort verdikjeden med distributører og kunder kommer på plass, noe som kan skje allerede i 2021. Bilene er 16 tonns biler, med rekkevidde på ca 400km.

Les mer på Hyundai sine nettsider

Flere elektriske lastebiler vil komme til Norge mot 2025:

BYD selger i dag TT8 lastebiler i USA. Siste nytt fra BYD i Europa er at de først vil fokusere på varebilen T3, som kommer til Norge i 2020, og at lastebiler på 16 og 26 tonn kommer tidligst i 2021 til Europa.

ZERO fortsetter å jobbe for at de skal levere sine lastebiler til Norge på et tidlig tidspunkt.

Les intervju med tidligere BYD-topp Erik Bergboer på yrkesbil.no (fra juni 2019)

Nikola og Iveco lanserte i desember 2019 Nikola Tre, som i første omgang vil være elektrisk og etter planen tilgjengelig for kunder fra 2021. Deretter kommer de med en hydrogenelektrisk variant med lengre rekkevidde fra 2023.

Les mer på reuters.com og på nikolamotor.com

Tesla er ifølge ryktebørsen i rute med planlagt produksjon av trekkvognen Tesla Semi i andre halvdel av 2020. Det er ingen nye formelle oppdateringer på når den vil bli tilgjengelig i Europa.