fbpx
2. oktober 2015
Denne artikkelen er over 2 år gammel

Elon Musk vs Spetalen

Spetalen pleier å tjene penger på investeringene sine, men hva er det som får han til å tro at han kan konkurrere med Musk?

Av Marius Holm, leder i ZERO

Tirsdag presenterte Elon Musk den etterlengtede Tesla Model X,. Timingen kunne neppe vært bedre. I kjølvannet av Volkswagens dieseljuks spår analytikere at begynnelsen på slutten av forbrenningsmotorens æra har kommet. Model X, entret bokstavelig talt scenen med falkevingedører, campingvogn og sikkerhetsløsninger som går langt utenpå fossile konkurrenter. Den har firehjulstrekk, syv seter, rekkevidde på over 400 km og et energiforbruk tilsvarende under 0,2 liter bensin per mil. Igjen viser Musk at Tesla får til alt de setter seg fore. Med både biler og hjemmebatteriet Powerwall går han praktisk til verks og oppfyller spådommen til Silicon Valley-tenkeren Tony Seba, om hvordan «Silicon valley vil gjøre olje, kull, gass, atomkraft, kraftselskaper og fossile biler overflødige i 2030». Og selv om Volkswagen og de andre bilprodusentene baler med NOx, følger de etter, med alt fra E-golf, som er Norges mest solgte bil, til kommende Audi Q6, som kan måles med Tesla X.

I lys av elbilutviklingen, og ikke minst batterifergen Ampere, har mange vanskelig for å se noen plass for den gamle traveren hydrogen i framtidens energisystem, men unntakene finnes. Øystein Stray Spetalen, som fra før har investert oppstrøms i hydrogenkjeden med sin posisjon i NEL-hydrogen, har investert ytterligere 300 millioner i et selskap som lager tankingsstasjoner. Spetalen pleier å tjene penger på investeringene sine, men hva er det som får han til å tro at han kan konkurrere med Musk? En investor som har forlatt oljebransjen og tjent seg rik på solenergi, burde vel vite bedre enn å tro på «dinosaurene» Toyota, Daimler, Honda, GM og Ford når de sier at hydrogen er framtiden? Og forstå at ingen vil kjøpe drivstoff når de kan få det nesten gratis fra solcellene på garasjetaket?

Jeg er blant de som tror batterier vil dominere i personbiler, rett og slett fordi de fungerer fantastisk, og ikke minst, de er allerede på markedet. Men nå kommer hydrogenbilene også. Med lengre rekkevidde og lynrask «lading». Japan satser tungt på hydrogen med visshet om at prisen på masseproduserte brenselcellebiler neppe blir høyere enn dagens forbrenningsmotor. Tyskland også, som ser at hydrogenkjedens energitap er et lite relevant problem når man stadig flere timer har for mye sol og vind, som med hydrogen kan produseres for lager. I Japans tett befolkede byer har ikke folk mulighet til å produsere sin egen elbilstrøm på taket. Kanskje er det lettere for energisystemet, særlig i ressursknappe Japan, å produsere drivstoff som kan lagres, eventuelt importeres fra land med større fornybarressurser?

Hvis vi forutsetter at både hydrogensystemer og batterier oppnår de kostnadsreduksjoner som optimistene i begge leire tror på, vil de to energilagrene være vinnere på forskjellige områder. Batteriet har lavt energitap fra strøm-batteri-strøm, men høy marginalkostnad på lagerstørrelse. Hydrogen har stort energitap fra strøm-hydrogen-strøm, men lav marginalkostnad på lagerstørrelse. I bilen betyr det at batteri er vinneren på korte turer, mens hydrogen KAN blir billigere enn store Teslabatterier for lange turer. I kraftsystemet betyr dette at batteriet er vinner når solstrøm skal lagres fra dag til natt, mens hydrogen er vinner om strøm skal lagres fra en solrik og vindfull uke i august, til en vindstille og overskyet uke i september. I veitransporten betyr dette at batteri kan fungere godt for distribusjonsbiler med korte distanser i byer, mens en langtransport i marsjfart som bruker energi tilsvarende et par teslabatterier i timen trolig vil kjøre billigere på hydrogen. I sjøtransporten er batteri konkurransedyktig på ferger med anløp og lading hver time, men svært dyrt i et skip som seiler over natten mellom hvert anløp.

Jeg har tidligere skissert en strategi for hvordan Norge kan gå fra fossil til grønn særstilling. Stikkordene er å utvikle grønne klynger, tilby grønn energi og transport, bli verdens beste marked for nullutslippsløsninger, og utvikle grønne, attraktive byer. Hydrogen hører med mange steder her. Rundt Spetalens NEL-hydrogen og forskningsmiljøer kan vi ta posisjon selve produksjonsteknologien. Det oppnås lettest om vi skaper marked for løsningene, slik at vi tiltrekker oss internasjonale aktører fra resten av verdikjeden. Elbilfordelene gjelder også hydrogenbiler, med infrastruktur på plass ville vi blitt verdens beste marked for hydrogenbilene som nå rulles ut i verden. Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen bør snarest be Vegvesenet iverksette forberedelser til et fergeanbud med hydrogendrift. Enova bør utlyse pilotprosjekt for uttesting av hydrogen i lastebåter, lastebiler og busser. Og en spennende Joker: Smelteverket Tizir i Tyssedal skal teste hydrogen som reduksjonsmiddel i stedet for kull. Med den rette kombinasjonen av batterier og hydrogen kan verden sannelig bruke sol- og vindkraft til alt!