fbpx
4. september 2019
Denne artikkelen er over 2 år gammel

En milepæl er nådd

Onsdag 4. september ble den aller første elektriske Nesoddfergen gjort klar for drift i Oslofjorden. Dette markerer et viktig bidrag til målet om utslippsfri Oslo Havn.

En elektrifisering av de tre båtene som går mellom Aker brygge og Nesoddtangen vi bidra til at utslipp av CO2, NOx og partikler fra de tre båtene forsvinner. Det vil gi en CO2-reduksjon på cirka 70 prosent av Ruters totale båttransport, når de tre båtene er elektriske. De årlige NOx-utslippene reduseres med 20 tonn, som utgjør 45 prosent av utslippene fra båt.

Det tok tre måneder med en intens ombygging av Nesoddfergen MS «Kongen», som nå er lastet med en batteripakke på 26 tonn. Dermed har landets største bilfrie passasjersamband nå tatt et stort steg mot å bli utslippsfri.

– Endelig har vi fått kastet ut det fossile drivstoffet og fått den første utslippsfrie Nesoddfergen, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i ZERO.

Zerokonferansen tar vi for oss dette temaet i programpunktene «Fossilfri Oslofjord», «Oslo Havn skal bli utslippsfri» og «De neste spydspissene for utslippsfri sjøfart», som alle finner sted på dag to av konferansen, 7. november. Les mer her!

– Det ligger mange års arbeid for å få dette til, så det er ekstra gøy å se at enda en viktig klimaløsning blir realisert. Dette er en viktig milepæl for å få all båttrafikk utslippsfri, legger han til.

Nesoddbåtene fraktet i 2018 2,8 millioner passasjerer. Målet til Oslo og Akershus er utslippsfri kollektivtransport i 2028, og for båt kan ambisjonen være oppnåelig i 2024.