A_man_uses_a_ling_stick_with_a_knife_on_the_end_to_harvest_the_fronds_of_the_Palm_oil_tree._(10662376496)

Palmeoljediesel kan forbys i offentlige anskaffelser, viser en juridisk utredning advokatfirmaet DLA Piper har gjort på vegne av Regnskogfondet, Stiftelsen Miljømerking og ZERO. 

Stortinget vedtok allerede i fjor å forby palmeoljedrivstoff i offentlige innkjøp, men så langt har ingenting skjedd og regjeringens egen juridiske utredning holdes hemmelig.

– Nå må dette følges opp, og vi må få på plass dette forbudet i offentlige anskaffelser slik Stortinget har vedtatt, sier Marius Holm i ZERO. 

 

Forbud er mulig

– Vi kan ikke se juridiske argumenter mot et forbud mot palmeoljedrivstoff i offentlige anskaffelser. Regjeringen kan derfor ikke skylde på jussen, sier partner og ansvarlig for utredningen i DLA Piper, Robert Myhre.

Forklaringen fra den norske regjeringen på hvorfor dette tar tid, har vært at forbudet må vurderes opp mot internasjonale handelsforpliktelser vi har tatt på oss gjennom EØS-avtalen og WTO.

– Det er ingenting, verken i EØS-avtalen eller WTO-regelverket, som hindrer Norge i å innføre et slikt forbud, sier Robert Myhre.

 

Palmeolje ødelegger for biodrivstoffsatsinga

Tall fra Miljødirektoratet  som ble lagt fram i mai i år viste at nesten halvparten av biodrivstoffet som ble solgt i Norge i 2017 var basert  på palmeolje. Den gangen kalte ZERO dette en “varslet klimabombe”

– Palmeoljediesel er en klimabombe – det gir høyere utslipp fordi vi får regnskogødeleggelser med på kjøpet, og den ødelegger også fullstendig for hele biodrivstoffsatsinga, sier Kari Asheim, fagansvarlig for transport i Zero.

– Hvis ikke vi får bort palmeoljen, så risikerer vi at hele biodrivstoffsatsingen i Norge står på spill. Og vi trenger biodrivstoff for å nå klimamålene.