fbpx
23. august 2019
Denne artikkelen er over 2 år gammel

Klimastrategi for utslippsfri konferanse

Siden sommeren 2019 har ZERO jobbet med en klimastrategi for en utslippsfri konferanse. For å oppnå det beste resultatet har vi satt sammen et Klimautvalg.

Turi Pettersen, Senior Consultant, Strategy & Operations, Deloitte (t.v), Karoline Petersen, Miljørådgiver, OBOS Eiendom AS og Ida Pernille Hatlebrekke,  CEO og co-founder, FOLK Oslo.

Klimautvalget består av diverse partnere og leverandører til Zerokonferansen, som vil følge prosessen og komme med viktig innspill. Det første møtet ble gjennomført torsdag 22. august og hvor vi gikk gjennom det første utkastet av klimastrategien.

– ZERO jobber hver dag med å finne de aller beste klimaløsningene, løfte dem frem og sette dem ut i live. Det betyr derimot ikke at vi er eksperter på å lage utslippsfrie arrangementer! Derfor har vi opprettet et klimautvalg, sammen med noen av våre nære partnere og leverandører til Zerokonferansen, for å lage en klimastrategi som vi skal jobbe med fram mot Zerokonferansen og videre etter konferansen, sier Marte Strand, prosjektleder for Zerokonferansen.

Det store målet er en utslippsfri konferanse, men reisen for å oppnå dette er like viktig som selve målet. Det vil derfor være fokus på å lære av prosessen og de som er ledende innen dette området, dele og kommunisere kunnskapen ZERO får under denne prosessen, samt forbedre og jobbe systematisk i alle ledd.

Etterspørre nullutslippstjenester

– Vi ønsker å være banebrytende innenfor klima, og har som mål å arrangere en utslippsfri konferanse. Parallelt ønsker vi å jobbe organisert innenfor de områdene Zero konkret arbeider med. Vi skal være en krevende kunde i markedet som etterspør nullutslippstjenester, sier Jenny Skagestad, rådgiver for storby og transport i ZERO.

Klimastrategien skal ikke bare skal bli bruk av ZERO, men også av ZEROs nettverk og andre som ønsker en klimastrategi for sitt arrangement.

Første møte

Det var stort engasjement og mange gode diskusjoner under det første møtet for Klimautvalget.

– Dette er fantastisk! Jeg tror mye handler om å stille de riktige spørsmålene, sier Erik Låbakk, eier av King Coffee AS, som leverer samfunnsansvar og bærekraft til kontorkaffen.

– Løsningsorientert og handlingskraftig. Vi holder store og små arrangement hver uke, så dette er veldig relevant for oss, sier Ida Pernille Hatlebrekke, med-gründer og daglig leder i FOLK Oslo, som er et bærekraftnettverk som mobiliserer mennesker og selskaper til å gå sammen for å skape en bedre fremtid.

ZERO sitter nå igjen med en liste med gode kommentarer og forslag som vil lede arbeidet videre.