fbpx
27. desember 2016
Denne artikkelen er over 2 år gammel

Positive nyheter innen fossilfri og utslippsfri varetransport

Nyheter om fossilfri og utslippsfri varetransport. Send oss gjerne tips: marius.gjerset@zero.no

Norges ngn_39413484802to første elektriske renovasjonsbiler

Norsk Gjenvinning har vunnet kontrakt om innsamling av husholdningsavfall i Sarpsborg med helt fossilfri renovasjon fra høsten 2017 med Norges 2 første fullelektriske renovasjonsbiler og biogassdrift på øvrige biler.

Første hydASKO.1000x563rogenlastebiler i Norge kommer i 2017

Asko samarbeider med Scania og Sintef om å få de første hydrogen lastebilene i Norge i 2017. Planen er 4 lastebiler og ti trucker på hydrogen produsert med solkraft på Askos anlegg i Trondheim. Prosjektet har fått 19,6 millioner i støtte fra Enova til kjøretøy og hydrogenproduksjonsanlegget. Asko har mål om 100% utslippsfri distribusjon av matvarer.

Skjermbilde-2016-12-02-kl.-11.59.58Hydrogenvogntog fra Nikola One lansert

2. desember ble Nikola One lansert. Hydrogendrevne lastebilen har 1000 hestekrefter og en rekkevidde på inntil 1900 kilometer. Lastebilen kan bli en game changer for utslippsfri tungtransport hvis de lykkes å levere det de nå har sagt om ytelse og priser. Flere norske aktører har allerede bestilt lastebilen.

3hn5ytl8r5Norges mest avanserte ladeplass på Vulkan og ny hurtigladestasjon for nyttetransport
åpnet i Oslo

Fortum åpnet nylig Norges mest avanserte ladeanlegget på Vulkan i Oslo med styring av ladeeffekt og batterier for å utjeve effektuttaket, forberedt for «vehicle to grid» (V2G). Det er støttet av Oslo Kommune for tilrettelegging for elektrisk nyttetrafikk og det er mulig å reservere ladeeffekt for tilgjengelig ladekapasitet for næringsdrivende. 20.desember ble ny hurtigladestasjon på Skøyen åpnet som skal gjøre det lettere med elektrisk nyttetransport. De 50 første bedriftene i Oslo med elektrisk varebil får gratis lading for 2.500 kroner hos Fortum Charge & Drive.

kangooze.1000x562Renault elvarebilen Kangoo Z.E med lenger rekkevidde

Renault har varslet lansering av oppgradert utgave av el-varebilen Kangoo Z.E. under bilmessen i Brussel i januar. Bilen får en NEDC-rekkevidde på 270 kilometer, en økning på 58 prosent fra dagens modell.

home-2-1-H_s.1000x562Denne kan gjøre vogntog om til hybrid

Ettermontering av en modul med batteri og elektromotor på eksisterende bakre aksling på semitrailere kan gi inntil 30 prosent lavere drivstofforbruk med lagring av bremseenergi og en elektromotor som driver en aksling på semitraileren. Så langt ikke ladbar etter det vi har funnet informasjon om, men kan være en løsning som kan brukes på eksisterende kjøretøy for lavere drivstoffbruk av fornybar diesel.

Statsbudsjett 2017

Statsbudsjettet for 2017 er vedtatt i Stortinget. I budsjettavtalen mellom Regjeringen og KrF og Vestre ble bevilgningene til Enova økt med 304 millioner med fokus på infrastruktur for nullutslipp transport, og midlene til klimasats til støtte til klimatiltak i kommunene ble økt med 50% til 150 mill. Avgift på fossil diesel øker med 35 øre/l, avskrivningssats for nullutslippskjøretøy i saldogruppe C økes til 30%, og det skal innføres vrakpant for varebiler på 13.000 kr ved kjøp av ny elektrisk varebil. Og det ble vedtatt at det skal igangsette en prosess med næringsorganisasjoner om etablering av en miljøavtale med tilhørende CO₂-fond, som kan få en viktig framtidig rolle for utrulling av utslippsfri varetransport.

Samferdselsdepartement konferanse om utslippsfri transport

Samferdselsdepartementet arrangerte 2.desember en konferanse om transport, teknologi og reduksjon av klimautslipp. Presentasjonene ble filmet og kan sees på Facebooksiden til departementet.

 

 

Tidligere nyheter

Nyhetsbrev 10.November:

ZERO tar initiativ til Europas største utslippsfri varetransport prosjekt

For å få økt fart i nullutslippskjøretøy for varetransport og andre tunge kjøretøy, tar vi nå initiativ til å Europas største utslippsfri varetransport prosjekt i Norge.  Målet er å få i gang flere pilotprosjekter og større utrulling av nullutslipp varebiler og tyngre kjøretøy. Vi inviterer og utfordrer alle interesserte aktører til å bli med på dette. Ta kontakt med Marius Gjerset – marius.gjerset@zero.no – for mer informasjon.

Zerokonferansen 23.-24.november

På Zerokonferansen, Nordens største konferanse og møteplass for gode klimaløsninger, var det mye godt program på fossilfrie transportløsninger og andre gode klimaløsninger, både i presentasjoner og på ZEROexpo med bla utstilling av den elektriske lastebilen til Asko. Se hele videoer og presentasjoner fra konferansen her.

Begynnelsen på en ny æra – Erna Solberg kjørte Norges første el-lastebil

Med statsminister Erna Solberg bak rattet ble Norges første elektriske lastebil lansert i september. Lastebilen som ASKO har kjøpt inn har en rekkevidde på 20 mil og nyttelast på 5,5 tonn og er produsert av nederlandske Emoss. Selskapet har skapt en nisje i å bygge batteridrivlinjer standard chassis og har levert elektriske lastebiler til blant annet Heineken. ASKO har totalt bestilt tre elektriske lastebiler av produsenten.

Flere norske bestillinger på Nikola One

Flere norske firma har bestilt fremtidslastebilen Nikola One, en nullutslipp stor lastebil med hydrogen brenselcelle,320 KWh batteri, 1000 hk og oppgitt rekkevidde på 800-1200 miles. Den første lastebilen vises fram på lansering i USA 1.desember.

Hydrogenlastebil i drift i Sveits for COOP

Sveitsiske COOP har tatt i bruk en hydrogen-elektrisk lastebil på 34 tonn bil med 35-40 mil rekkevidde. Lastebilen har 120 KWh batteri og er bygd om av Emoss, samme som har levert den første elektriske lastebilen til norge.

Nye elektriske lastebil med rekkeviddeforlenger fra EMOSS, fra 18-50 tonn

Emoss har utvidet sitt produktspekter til nå også lastebiler med noe mindre batteri (120 kWh), sammen med en gassgenerator som gir lenger rekkevidde. Med biogass kan dette bli en fornybar og delvis utslippsfri løsning for lenger rekkevidde enn opp til 300 km som de kan ha på de helelektriske lastebilene de leverer.

Bring får de første elektriske store varebilene i mars

Posten og Bring blir Nordens første transportør som tar i bruk store elektriske varebiler. Bilene skal frakte varer til bedrifter i Oslo sentrum. Enova har gitt støtte til innkjøp av de to første store elektriske varebilene for utprøving i Norge. Bilene er produsert av Iveco, og er de første serieproduserte el-varebilene i sin klasse. Den nye Iveco electri Daily serien  kommer med helelektrisk modeller til varebil, minibuss og lastebil. For varebil vil det være med nyttelast opp til 5,6 tonn og 19,6 m3, og batterikapasitet opp til 280 km rekkevidde med 3 batteripakker a 28 KWh.

Stor elektrisk varebil e-Crafter fra VW i 2017

På IAA messen i Hannover lanserte VW eCrafter, en ny elektrisk stor varebil (11,3 m3) med lastekapasitet på inntil 1,7 tonn.

Rekkevidden er oppgitt til ~200 kilometer med 43 KWh batteri. Varebilen forventes å være på markedet i løpet av 2017.

Nye Fuso eCanter elektrisk 7,5t lastebil i salg i 2017

På IAA messen ble også den nye Fuso eCanter 7,5t elektrisk lastbil vist fram. Med 185 kW motor og 70 kWh batteri vil lastebilen ha en rekkevidde på mer enn 100 km avhengig av last og bruk. Dette er 3 generasjon av denne elektriske Fuso lastebilen som har vært i brukt i mindre volum for uttesting og utvikling fram til fullskala produksjon som nå settes igang i 2017.

Nordens første helelektriske avfallsbil i København

I København er Nordens første helelektriska avfallsbil i bruk. Den er bygd av PVI Frankrike med totalvekt på 26t og 9t nyttelast. Batterikapasitet på modellene på mellom 170-255 kWh, avhengig av hvor lang rekkevidde som trengs. Interregprosjektet «Hela Gröna Vägen» arrangerte i sommer en studietur dit, i arbeidet for fossilfri transport innen 2030.

Veikart for transport – mot null utslipp i 2050

13 samarbeidende organisasjoner har utarbeidet et «Veikart for næringslivets transporter – med høy mobilitet mot null utslipp i 2050».

Veikartet er laget som et innspill til regjeringens ekspertutvalg for grønn konkurransekraft, og viser at klimagassutslippene fra næringslivets transporter kan reduseres med minst 45 til 60 prosent innen 2030 dersom myndigheter og næringsliv spiller på lag. De som står bak veikartet er LO, NHO, NHO Sjøfart, NHO Logistikk og Transport, NHO Transport, NHO Luftfart, Norges Lastebileier-Forbund, Norge Skogeierforbund, Maskinentreprenørenes Forbund, Norsk Petroleumsinstitutt, Zero, Norsk Havneforening, og Fiskebåt, havfiskeflåtens organisasjon.