fbpx
16. april 2018
Denne artikkelen er over 2 år gammel

Nyheter om utslippsfri og fossilfri buss og kollektivtrafikk

Er du nysgjerrig på siste nytt innen utslippsfrie og fossilfrie busser og kollektivtrafikk? Her har ZERO samlet noen av de viktigste nyhetene vi har registrert på dette området.
Har du tips til andre gode nyheter innenfor dette temaet?  Send oss gjerne tips til: marius.gjerset@zero.no

70 nye batterielektriske busser til Oslo innen neste sommer

70 batterielektriske busser fases inn i drift i Oslo innen neste sommer (2019). De tre operatørene Unibuss, Nobina og Norgesbuss skal sette de nye elektriske bussene i drift på totalt 13 ulike bussruter i Oslo.  Med de seks elbussene som allerede er i drift, vil Oslo i 2019 ha totalt 76 elbusser, hvorav 52 er leddbusser. Oslo får da den største flåten med utslippsfrie busser i drift i Norden. Ruter tar i bruk endringsordrer på eksisterende kontrakter og får på denne måten til en raskere utskifting av dieselbusser til elbusser enn ved å vente på neste anbud. Les mer om dette her.

Plan om helt utslippsfri kollektivtrafikk i Oslo & Akershus innen ti år

Ruter har som ambisjon at kollektivtrafikken i Oslo og Akershus skal være utslippsfri i løpet av de neste ti årene. Det innebærer at alle busser, båter, minibusser og drosjer som kjører for Ruter skal ha utslippsfri drift i løpet av 2028.  Ruter la nylig fram en rapport om forsert innfasing av utslippsfrie løsninger som bestilt fra politikerne. I denne rapporten viser Ruter hvordan kollektivtransporten skal bli helt utslippsfri i løpet av de neste ti årene med innfasing av utslippsfrie løsninger fortløpende etter hvert som Ruters 23 kontrakter skal fornyes, i tillegg til en forsert innfasing i eksisterende busskontrakter for å få et større antall utslippsfrie busser igang.  Ruter antar at spesialtransporten kan være utslippsfri i 2022, båtene i 2024 og alle busser i 2028. De første helt utslippsfrie busskontraktene forventes å komme i drift mellom 2020 og 2022 fram til alle de 1200 bussene i Oslo og Akershus være utslippsfrie innen 2028.  Les mer her.

Hele rapporten kan du lese her.

Roskilde først ut med kun elektriske busser på alle ruter

Fra april 2019 blir det helt slutt på dieselbusser på bussrutene i Roskilde Kommune i Danmark. Som Danmarks første kommune, har de besluttet at alle de kommunale busslinjer skal betjenes av kun elbusser. Totalt 20 elbusser skal leveres fra Yutong – verdens største produsent av batteribusser.  Kostnadene for dette vil være omtrent som dagens kostnader med dieselbusser i Roskilde idag. Les mer her.

Flixbus lanserer første langdistanse elbussrute i Frankrike

Flixbus har som første bussoperatør i Europa tatt i bruk to elektriske busser som vil kjøre langdistanse på en ca. 150 kilometer lang rute mellom Paris og Amiens. Batteribussen er en tilpasset modell fra den kinesiske produsenten Yutong. Bussen har batterikapasitet på 250 KWh med kjørelengde på ca 200 km, med topphastighet på 100 km/t og plass til 49 reisende i den 12 m lange bussen. Les mer her.

De første 520 elbussene til India

10 byer i India skal nå få sine første elbusser, som skal produseres av et joint venture mellom BYD og Goldstone og Tata Motors som skal etablere ny fabrikk med startkapasitet på rundt 1000 elektriske busser per år i India som følge av denne kontrakten. Ytterligere 700 elbusser er besluttet igangsatt i Delhi, men budprosessen for det har ikke begynt ennå. Les mer her.

Kinesiske millionby fullført full utskifting til elbusser

Den kinesiske byen Shenzhen, med 12 millioner innbyggere, har nå gjennomført et fullstendig bytte til elektriske busser innen utgangen av 2017.  I løpet av tre år er alle dieselbussene skiftet ut med elektriske batteribusser. Byen har nå over 16.000 elektriske busser. Neste steg i byens planer for storstilt elektrifisering av transporten er at alle de 12 518 drosjene i byen skal bli helt elektriske innen 2020. Les mer her.

Toyota lanserer produksjonsmodell av hydrogenbuss

Toyota har utviklet den første brenselcellebussen med kjøretøytypesertifisering i Japan og har kunngjort salgstart for den nye modellen «Sora» med Toyota’s egenutviklede brenselceller med 2 x 113 kW for denne bussen. Toyota forventer å introdusere over 100 brenselcellebusser, hovedsakelig i Tokyo-hovedstadsområdet, før OL i Tokyo 2020. Les mer her.

 

Se tidligere nyheter på dette her