fbpx
4. mai 2018
Denne artikkelen er over 2 år gammel

Palmeoljetallene var en varslet klimabombe

Tall fra Miljødirektoratet som ble lagt frem i dag viser at nær halvparten av biodrivstoffet som ble solgt i Norge i fjor var palmeoljediesel.  «En varslet klimabombe», mener ZERO, som vil ha palmeoljeavgift og offentlig boikott av palmeoljedieselen for å få palmeoljen ut av norske tanker.

–          Dette er dessverre ikke overraskende tall. Denne utviklingen så vi da forrige års tall ble presentert i fjor, og det er en skandale at man enda ikke har klart å komme med et eneste tiltak for å løse problemet.

–          Palmeoljediesel er en klimabombe – det gir høyere utslipp fordi vi får regnskogødeleggelser med på kjøpet, og den ødelegger også fullstendig for hele biodrivstoffsatsingen, sier Kari Asheim, fagansvarlig på transport i ZERO.

ZERO mener regjeringen må komme med konkrete tiltak for å løse problemet.

–          Stortinget vedtok for snart et år siden at vi skulle forby det i offentlige anskaffelser, og utrede andre virkemidler for å bli kvitt det, men ingenting har skjedd, sier Asheim.

–          Det er en rekke ting som kan gjøres, men som man ikke tar tak i. Det bør utredes muligheten for å innføre en avgift på palmeolje og forbys i offentlige anskaffelser slik stortinget har vedtatt.

Bransjen må ta ansvar

Asheim mener også at bransjen må ta sin del av skylden.

– Dette er noe bransjen gjør for å få ned pumpeprisen på diesel og har ingenting med klima å gjøre.

–          Dersom bransjen vil beholde de avgiftsfordelene de har fått på biodrivstoff bør de skjerpe seg og droppe palmeoljen sier Asheim.

Noen fortjener likevel ros, og Asheim trekker fram UnoX og Cirkle K, som begge sier de ikke selger palmeoljediesel, dette til tross for at palmeoljedisesel med avgiftslettelser har vært billigere enn fossil diesel.

–          Vi vil selvsagt oppfordre både privatpersoner og offentlige aktører til å kjøpe drivstoff hos aktører som er sitt samfunnsansvar bevisst, og avstår fra palmeoljediesel, sier Asheim.