28. august 2019

Enova med støtteordning for elvarebiler

Alt ligger nå til rette for utslippskutt fra varetransporten, påpeker Jenny Skagestad, rådgiver storby og transport i ZERO.

Ordningen innebærer at Enova gir støtte ved kjøp av elvarebiler og tilhørende lader. Du må søke Enova om støtte før du bestiller, mens laderen kan man først søke om etter bilen er anskaffet.

Det er den virksomheten som skal stå oppført som eier av kjøretøyet i kjøretøyregisteret som må søke, men bilforhandlere kan søke på vegne av sine kunder.

– Endelig ligger alt til rette for å kutte utslipp fra varetransporten. Nå finnes det både små og store elektriske varebiler på markedet, og med dette nye nullutslippsfondet vil næringslivet få støtte til å kjøpe inn elvarebilene. Nå må staten, kommunene og fylkeskommunene følge opp med å stille krav til utslippsfri levering av varer og tjenester i alle anbud, legger Skagestad til.

Her finner du de fulle kriteriene for støtteprogrammet

Klima og miljøminister Ola Elvestuen var med på markeringen av det nye støttetilbudet for elvarebiler. Foto: Caroline Dokken Wendelborg/ZERO

Må stille klimakrav

I Granavolden-erklæringen sier regjeringen at de vil «stille krav om nullutslippstransport i leveranser til det offentlige der det ligger til rette for det». Dette skjer på samme tid som at flere store aktører kommer på banen med utslippsfrie nyttekjøretøy.

– Regjeringen må sikre at alle statlige virksomheter stiller klimakrav til transporten av varer og tjenester. ZERO mener at det er ingenting som står i veien for at regjeringen nå følger opp målsettingen gjennom konkret politikk. Leverandører leverer teknologi, og næringslivet har allerede banet vei og tar i bruk nullutslippsløsninger, sier Skagestad.

Storstilt satsing i næringslivet

Ragn-Sells, Bring og KLP lanserte tidlig i april Elskede By i Oslo, der elektrisk transport kombineres med samarbeid om distribusjon av gods og innsamling av avfall som reduserer både transport og utslipp.

I mai lanserte RagnSells at de i samarbeid med Bring nå tilbyr utslippsfri hjemlevering, og at de i løpet av de nærmeste årene kun skal benytte elektriske varebiler til hjemlevering i Oslo, Asker og Bærum. Innen 2025 skal IKEA bruke kun nullutslippskjøretøy til hjemleveranser, leiebiler og interne transporter, samtidig som at DB Schenker i mai lanserte Oslo City Hub, hvor varetransporten foregår utslippsfri og fossilfri. Kjøretøyet må være en hel-elektrisk varebil klasse 2, med tillatt totalvekt under 4250 kg. Støttetilbudet gjelder kun ved førstegangsregistrering av bilen.

Kontakt:
Jenny Skagestad – rådgiver storby og transport. Tlf. 926 10 995
Dennis Klausen Fjellseth – kommunikasjonsrådgiver for politikk og næringsliv. Tlf. 408 31 760