fbpx
3. desember 2015
Denne artikkelen er over 2 år gammel

PM: Hydrogensatsning fra NEL og Reitangruppen bør få Enova på banen

hydrogen

NEL og Reitangruppens konkrete plan om utrulling av hydrogenstasjoner er akkurat det vi har ventet på. – Dette bør være det som skal til for at Enova gir den nødvendige støtten for å komme i gang, sier Marius Holm, leder i ZERO.

Det norske hydrogenselskapet NEL varslet i dag at de har signert en intensjonsavtale med Reitan-eide Uno-X om å bygge minst 20 hydrogen-stasjoner i Norges største byer innen 2020. Forutsetningen er imidlertid at Enova støtter prosjektet.

– Dette kan være en game changer som gjør hydrogenbil til et reelt alternativ over store deler av landet, sier Marius Holm, leder i ZERO.

Enova har hittil ikke villet støtte utbygging av fyllestasjoner for hydrogen, begrunnet med frykt for at teknologien ikke er moden nok og at man venter på at salget og produksjonen av hydrogenbiler tar seg opp. ZERO mener imidlertid at det er åpenbart at infrastrukturen må komme først, og at når den er på plass vil det være mulig å kickstarte markedet for bilene.

– En så omfattende plan som det NEL og Uno-X nå har lagt fram bør være det som skal til for at Enova kommer på banen og sikrer at den første nødvendige infrastrukturen for fylling av hydrogen kommer på plass, sier Holm.

ZERO mener det er rom for både hydrogenbiler og batteridrevne biler, og at disse kan utfylle hverandre og sammen gjøre det mulig å fullstendig fase ut fossile biler.

– Det er fullt mulig å se for seg at nye fossile biler kun vil være for spesielt interesserte i 2020, dersom forholdene nå legges til rette for både hydrogenbiler og elbiler, sier Holm.

Se pressemelding fra Uno X her og fra NEL her.

For mer informasjon kontakt:

Benjamin Myklebust, teknologisk rådgiver, transport, 908 80 531

Per Kristian Sbertoli, kommunikasjonsrådgiver, 930 89 103