25. juni 2019

Tilgjengelige og kommende fossilfrie lastebiler

Har du mista oversikten over hva som finnes og hva som kommer av fossilfrie lastebiler? Fortvil ikke! ZERO har laget en enkel oversikt over tilgjengelige og kommende lastebiler på batteri, hydrogen og dedikerte drivlinjer for biodrivstoff. Skaff deg et raskt overblikk på denne siden, og les mer ved å klikke på lenkene.

Oversikten er laget etter beste evne ut fra informasjon som vi har kunnet oppdrive. Finner du feil eller mangler? Ta kontakt med oss!

Ansvarlig: Torfinn Belbo. Sist oppdatert 25.06.2019.

Under følger en oversikt over fossilfrie lastebiler som er tilgjengelige i Norge i dag.

Tips! Enova har en støtteordning for blant annet lastebiler på batteri, hydrogen og biogass. Les mer om denne her.

Emoss

Ombygde lastebiler fra MAN og DAF
Drivlinje: Batterielektrisk
Størrelse/totalvekt: 5-24 tonn, trekkvogn for 50 tonns semi
Rekkevidde: 50-250 km
Forhandler og service i Norge: Steco Miljø
Les mer her og her.

Volvo

Drivlinje: Biogass
Serier:

Ytelse: 420 eller 460 hk
Størrelse: opp til 50 tonn
Rekkevidde: opp til 1000 (flytende)

Scania

Drivlinje: Biogass
Serier:

Ytelse: 280-410 hk
Størrelse: 18-50 tonn
Rekkevidde: 1100 km (flytende) eller 500 (komprimert)
Les om de ulike seriene over, og mer generelt her.

Iveco

Drivlinje: Biogass
Serie: Stralis NP (onroad og lett offroad)
Ytelse: 460 hk
Størrelse: opp til 44 tonn
Rekkevidde: 1500 km (flytende), 570 km (komprimert) eller kombo
Les mer her

Scania

Drivlinje: Bioetanol (ED95)
Ytelse: 410 hk
Størrelse: opptil 50 tonn (?)
Rekkevidde: sammenlignbar med diesel
Les mer her

Utslippsfrie lastebiler annonsert for det europeiske markedet

Under følger en oversikt over elektriske lastebiler (batteri og hydrogen), som er annonsert at skal komme i salg og leveres til Europa.

Det er flere piloter og annonserte modeller som ikke er nevnt her pga. at det foreløpig ikke er kjent om eller når de skal kunne leveres til det europeiske eller norske markedet.

Volvo

Drivlinje: Batterielektrisk
Modellserie:

Størrelse/totalvekt: 16/27 tonn
Rekkevidde: Opp til 300/200 km
Testing fra 2018¸ produksjon fra 2019

Renault

Drivlinje: Batterielektrisk
Modellserie: D Z.E. og D WIDE Z.E.
Størrelse/totalvekt: 16,7/27 tonn
Rekkevidde: 300/200 km
Produksjonsstart i 2019
Les mer her

Tesla

Drivlinje: Batterielektrisk
Modell: Semi
Størrelse/totalvekt: 36 tonn (USA)
Rekkevidde: 475 eller 800 km
Lansert 16. november 2017. Vil leveres til kunder i USA fra 2020. Uvisst når den kommer til Norge.
Pris: 1,2 eller 1,5 mill kr med hhv. liten og stor batteripakke.
Les mer her

Nikola

Drivlinje: Hydrogenelektrisk
Modell: Tre
Størrelse/totalvekt: 50 tonn
Rekkevidde: 500 – 1200 km
Lansert 5. nov 2018. Testing i Norge fra 2020, serieproduksjon fra 2022/23.
Les mer her

FUSO

Drivlinje: Batterielektrisk
Modell: eCanter
Størrelse/totalvekt: 7,5 tonn
Rekkevidde: 100 km
Testing i Europa fra desember 2017, trolig serieproduksjon fra 2021.
Les mer her og her

BYD

Drivlinje: Batterielektrisk
Størrelse/totalvekt: 7,5 tonn
Trolig i salg i Europa i løpet av 2020

MAN

Drivlinje: Batterielektrisk
Modell: e-TGS/e-TGM
Størrelse/totalvekt: 12-26 tonn
Rekkevidde: opp til 200 km
Testing i Europa fra desember 2017, serieproduksjon fra 2020/21.
Les mer her

Mercedes-Benz

Drivlinje: Batterielektrisk
Modellserie: eActros
Størrelse/totalvekt: 18 og 25 tonn
Rekkevidde: 200 km
10 lastebiler skal fra feb/mars 2018 ut i test i to år. Serieproduksjon planlagt fra 2021.
Les mer her og her