Yara Birkeland fikk Næringslivets klimapris 2018

Næringslivets klimapris 2018 gikk til Yara og Kongsberggruppen for det elektriske og autonome skipet Yara Birkeland. Prisen ble delt ut på Zerokonferansen av NHO, NTNU og ZERO.

Yara Birkeland er verdens første elektriske og selvkjørende containerskip. Ved å bygge ett batteridrevet og selvkjørende containerskip fjerne man utslippene fra skipstransporten og bidrar til å flytte last fra vei til sjø. Med Yara Birkeland muliggjøres det nye forretningsmodeller og kommersialisering av teknologi som bidrar direkte til utslippskutt. Dette gir ny kompetanse, og nye muligheter skapes langt utenfor egen virksomhet. Prosjektet inkluderer også endringer og nye løsninger for havneoperasjoner, og skaper teknologiutvikling mot nullutslipp også der. Byggestart er høst 2018, sjøsetting første kvartal 2020 og autonom drift fra 2022.

– Klimavennlig omstilling og konkurransekraft er i økende grad to sider av samme sak. For å møte dette drives det et betydelig innovasjonsarbeid i norske bedrifter, sier Ole Erik Almlid, fungerende administrerende direktør i NHO.

–  Tiden er i ferd med å gå fra oss når det gjelder reduksjon av klimagasser. Vi trenger ny teknologi, og det er viktig at noen går foran og tar i bruk nye teknologier og metoder som reduserer klimagassutslippet, sier Olav Bolland, dekan ved fakultet for ingeniørvitenskap ved NTNU.

– Norsk maritim bransje, med Yara Birkeland i spissen, gir ny optimisme for utslippsfrie løsninger til sjøs. Vi trenger aktører som går foran med utslippsfrie løsninger, slik at myndighetene og andre aktører må følge opp, sier Marius Holm, leder i Miljøstiftelsen ZERO.

Om prisen
Formålet med prisen er å sette søkelys på at næringslivet er avgjørende for å få frem ny teknologi og klimaeffektive løsninger. Skal Norge lykkes i det grønne skiftet, må vi få en grønn og lønnsom kobling mellom klimapolitikk og næringsliv.

Til årets pris mottok juryen nominasjoner fra en lang rekke bransjer. Juryen bestod av Ole Erik Almlid, fung. administrerende direktør i NHO, Olav Bolland, dekan ved Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi ved NTNU, og Marius Holm, leder i ZERO.