fbpx
10. november 2020
Denne artikkelen er over 2 år gammel

Zerokonferansen ser framover

Marius Holm, daglig leder i ZERO åpnet Zerokonferansen 2019. Foto: Alexander Eriksson / ZERO

Sjekk ut sendingen fra Skift og annet spennende konferanseinnhold på ZEROkinoen!

Det kommer flere pakker med bra innhold utover høsten og vinteren.

I mange måneder og med store ressurser har ZERO, 155 innledere og 27 politikere forberedt seg på å gjennomføre Zerokonferansen med digitale sendinger. Koronaviruset har hele tiden spøket i bakgrunnen, men vi ville være i forkant og lage bra innhold likevel.

Den opprinnelige konferanseplanen ble lagt til side allerede i mars, til fordel for en mer digital versjon. Stadig strengere smittevernregler gjorde det nødvendig med kontinuerlige justeringer. Felles middag? Nei. 200 gjester? Nei, må ned til 50. Ned til 20? Ok. Vent, ny beskjed: Ingen gjester.

Zerokonferansen sto til slutt igjen som en TV-sending. Og den skulle bli bra. 

Mandag ettermiddag – under et døgn før konferansestart, kom siste hinderet: Forbud mot å ha digitale sendinger med flere deltakere i studio. For en arrangør som ønsker debatt, meningsutveksling og dialog, ble det som å si til en fotballspiller at “du må gjerne spille, men ikke bruk beina”. 

Gir vi oss? Nei. Planene om tre dagers direktesending er riktignok skrinlagt for i år, med enkelte unntak. Vi sender fortsatt enkelte programpunkt både onsdag og torsdag via våre partnere Gjensidige, Cisco, Statkraft og Powerhouse.

ZERO hviler ikke, og bruker uka til å spille inn de delene av programmet som kan løses under de gjeldende forholdene. Det skal bli gode digitale konferansesendinger, helt i ZEROs ånd og helt i tråd med Oslos koronaforskrifter. Opptakene vil bli tilgjengelige utover høsten og vinteren.

 – Vi måtte stoppe opp litt for å tenke, og brukte tiden til å løfte kvaliteten på det innholdet vi fortsatt kan produsere, sier prosjektleder for konferansen, Marte Strand. 

– Nå gleder vi oss til å kunne presentere dette utover høsten og vinteren. I stedet for å ha alt innholdet over et par dager, vil det nå bli skreddersydde fagpakker om spesifikke bransjer som slippes over en lengre tidsperiode. Innholdet vil bli bra, og det vil bli gratis for alle.