15. januar 2020 Denne artikkelen er over 2 år gammel
Her er de nye elfergene i Oslofjorden
Ruters båttilbud i Indre Oslofjord vil bli betjent av Boreal Sjø med fem nybygde, elektriske båter.
Boreal Sjø vant konkurransen om å bli den nye operatøren for øyfergene fra 1. november, og vil betjene passasjertrafikken til øyene i Indre Oslofjord frem til 2034.
– ZERO gratulerer Ruter, Boreal og Oslo kommune med denne viktige milepælen for grønn skipsfart, og en utslippsfri klimaløsning som kommer alle innbyggerne til gode, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i ZERO.
– Her kutter vi utslipp, gir et bedre tilbud til passasjerene, og bidrar til det grønne skiftet i maritim sektor, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Arild Hermstad.
Pådriver i det grønne skiftet
Boreal Sjø vil ha en båt i drift gjennom vinteren, og fra sommeren 2022 vil alle de fem elektriske båtene være i drift. Båtene vil være universelt utformede, ha god utsikt og plass til langt flere passasjerer enn i dag.
Det er kvaliteten på de fem identiske båtene, i tillegg til pris, som ble utslagsgivende for at Boreal Sjø vant konkurransen. Med de nye båtene vil også kapasiteten økes.
– Oslo kommune og Ruter er i gang med et pionerarbeid i Oslofjorden, og vi er svært fornøyde med at vårt innovative miljøkonsept er det foretrukne. Kontrakten sammenfaller med Boreals ambisjon om å være en pådriver i det grønne skiftet, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal.
Banebrytende innen grønn teknologi
Ruter og Oslo kommune har som mål om at all kollektivtransport i hovedstadsregionen skal være utslippsfri i 2028. For Nesoddbåtene nås målet allerede i 2020, øybåtene i 2022 og ambisjonen er 2024 for hurtigbåtene.
– Ruter viser vei for hvordan vi nå og i fremtiden løser klimakrisen, gjennom å investere tungt i utskiftning fra fossilt til fornybare og utslippsfrie løsninger, sier Marius Gjerset.
Teknologien er moden for utrulling
– Den gode konkurransen og vinneren Boreal viser at markedet for elektriske båter nå er blitt modent og elektriske løsninger nå er i ferd med å bli standardløsninger for nye båter. Dette kommer altså fra den norske maritime leverandørindustrien, som er verdensledende på grønn omstilling, sier Marius Gjerset.
– De virkelige vinnerne i denne konkurransen er kundene, som jeg tror vil strømme til de nye flotte båtene, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.