Styreleder i Asko, Torbjørn Johannson, er klokkeklar på at det trengs sterkere virkemidler hvis vi skal få til betydelige kutt i klimagassutslippene fra tungtransporten. – Tungtransporten vil fortsette å spy ut CO2 hvis dagens politikk videreføres, forteller han til Dagsavisen 23. januar.

I dag er kostnaden til utslippsfrie kjøretøy i tungtransporten betydelig høyere enn bensin- og dieselalternativer, og det er få tilgjengelige modeller. Politiske virkemidler er derfor nødvendige for å bygge tidligmarked for utslippsfrie kjøretøy.

– Omstillingen av tungtransporten går for langsomt. Vi trenger derfor effektive virkemidler for å få flere utslippsfrie lastebiler r på veiene, og det haster med å komme i gang, sier Christine Holtan Bøgh, fagsjef for transport i ZERO.

Hun understreker betydningen av at aktører som Asko går foran.


– For å få fart på omstillingen til utslippsfrie lastebiler er vi avhengige av at store transportører som Asko går foran og viser vilje. Nå må våre politikerne bidra med  virkemidler som bygger videre på dette slik at vi får utslippskutt og teknologiomstilling som monner, sier Holtan Bøgh.