fbpx
18. februar 2021
Denne artikkelen er over 2 år gammel

ZERO etterlyser satsing på ladeinfrastruktur etter ny støtteordning

16. februar annonserte Enova en forenklet ordning for investeringsstøtte til tyngre elektriske kjøretøy, som busser og lastebiler. Formålet er å få fart på overgangen til nullutslipp i et segment der elektrifiseringen har gått tregt. Zero forventer at det også kommer ordninger som samkjører støtte til kjøretøy og nødvendig infrastruktur.

Foto: Posten

– Det er veldig bra at forenklinger i søknadsprosessene for utslippsfrie, tyngre kjøretøy nå kommer på plass i Enova. Tungtransporten er jokeren i klimaomstillingen til transportsektoren og dette har vi jobbet for lenge, sier Christine Holtan Bøgh, fagansvarlig for transport i ZERO.

– Tungtransporten står foran et veiskille de neste årene der konkurransen om å være best på å levere utslippsfritt drar seg til. Samtidig kan investeringene være svært høye, noe som gjør at det må være lav terskel for å søke og motta investeringsstøtte fra Enova, som jo er statens primære omstillingsverktøy.

Støtteordningen er rettet mot kjøretøy med vekt over 4,25 tonn. Tilbudet av elektriske kjøretøy i dette segmentet har lenge vært magert, men de serieproduserte modellene har nå begynt å komme. DB Schenker kjøpte nylig inn flere elektriske lastebiler fra Volvo.

– Vi ser en betydelig økning i aktiviteten innen nullutslippsløsninger for landtransport. Markedet for nullutslippsløsninger er i bevegelse, men samtidig er det behov for støtteordninger som gjør dette til et konkurransedyktig alternativ i en tidlig fase, sier Gunnel Fottland, markedssjef for transport i Enova, til Elbilforeningen.

Christine Holtan Bøgh understreker viktigheten av at støtte til infrastruktur også kommer på plass: – Nå ser vi frem til at ENOVA presenterer denne ordningen i midten av mars, og håper mange aktører benytter seg av den. Samtidig vil vi fortsette å jobbe for at tilgangen på fornybar energi for tungtransporten ikke bare holder tritt med utviklingen av nye kjøretøy, men ligger i forkant av den. Da må det store grep til, og ENOVA kan ha en nøkkelrolle i det arbeidet.