2. november 2014

Norges første kommersielle flyvning på biodrivstoff går til Zerokonferansen!

Vi var jaggu ikke sikre på om det ville være mulig. Hvor får man tak i biodrivstoff med god klimanytte? Hvordan får man det på tanken til flyene? Og hvordan får man flyselskapene interesserte?

Men nå skjer det altså. Dagen før Zerokonferansen – og Avinorkonferansen – så skriver SAS og Norwegian luftfartshistorie i Norge, når et Norwegian-fly tar av fra Flesland og et SAS-fly fra Værnes, med biodrivstoff på tankene. Det er rett og slett skikkelig kult.

Når sant skal sies, så har Avinor og ZERO syslet med tanken på flyvninger med biodrivstoff i en god stund allerede. Og her må vi tillate oss å skryte litt av Avinor: Dette ville aldri skjedd dersom ikke de flinke folka i Avinor – med Konserndirektør Dag Falk-Petersen i spissen, men også med en svært dyktig og engasjert gjeng i resten av organisasjonen (dere vet hvem dere er, som det så fint heter) – ikke virkelig hadde klimaengasjement. De vet at folk flest også vil fly i et fremtidig nullutslippssamfunn, og at selv om fly blir mer effektive, så trengs det nye løsninger for å kutte utslipp fra luftfarten så det virkelig monner. Torsdag 11. viser vi at det er fullt mulig.

Dette er også en stor mulighet for norsk industri. Denne demonstrasjonsflyvningen går på amerikansk biodrivstoff. Det vil ikke fremtidige biodrivstofflyvninger gjøre. Den norske skogindustrien sliter mer enn noen gang, med stadige nedleggelser av papirfabrikker. Med kortreist biodrivstoff fra norsk skog slår man to fluer i en smekk: Man skaper en ny enorm industrimulighet, der man kan lage bærekraftig biodrivstoff av norsk skog. Og man kutter utslipp fra luftfartsektoren, som ellers ville brukt fossil flybensin. God klimapolitikk, god skogpolitikk, god industripolitikk.

Så er vi de første til å innrømme at det fremdeles er utfordringer knyttet til dette. Den store debatten om biodrivstoff og bærekraft i fly er knapt begynt. Og det er helt greit. Det finnes god og dårlig biodrivstoff, og vi trenger å sikre at det som brukes faktisk har en god klimanytte. Men det er en mer kompleks debatt enn det er plass til i denne bloggen.

Så: Om du skal fly til Oslo og Zerokonferansen eller Avinorkonferansen fra Bergen eller Trondheim den 11. november, vil vi sterkt oppfordre deg til å ta del i norsk luftfarts- og miljøhistorie, og fly med SK371  TRD – OSL (kl. 1615) eller DY631 BGO – OSL (kl. 1620). Så sees vi her!