fbpx
19. februar 2019
Denne artikkelen er over 2 år gammel

2019 – det store gjennombruddet for utslippsfrie busser i Norge!

Etter flere år med stor interesse og mye arbeid med pilotprosjekter og anbud på elbusser, er endelig året kommet hvor utslippsfrie busser får sitt store gjennombrudd i kollektivtrafikken i Norge!

Elbuss seminar og framvisning Oslo april 2016

I løpet av 2019 kommer mer enn 170 utslippsfrie busser i drift i Drammen, Kristiansand, Stavanger, Lillehammer, Trondheim, Romerike og Oslo. I nye bussanbud er nå krav og insentiv til utslippsfrie og fornybare løsninger blitt helt vanlig.

Regjeringen skal legge fram en handlingsplan for fossilfri kollektivtrafikk 2025 nå før påske, med forhåpentligvis konkrete virkemidler for å gjennomføre Stortingsvedtakene om «kollektivtrafikken i 2025 som hovedregel benytter null- eller lavutslippsteknologi eller klimanøytralt drivstoff».  Og «krav om eller iverksette tiltak som gjør at alle nye offentlige kjøretøy…. benytter lav- eller nullutslippsteknologi når teknologien tilsier dette».

Seminar og studietur – utslippfrie busser i Oslo 28./29.august

I 2017 arrangerte vi studietur til Eindhoven for å lære om utrulling av elbusser. Siden det nå kommer over 100 elektriske busser i drift i Oslo-regionen innen august trenger vi heldigvis snart ikke å reise til utlandet for å lære av en større flåte med utslippsfrie busser. Vi tar nå initiativ til å samle kollektivbransjen igjen til seminar og studietur for å lære av erfaringer med gjennomføring av anbud, oppstart og drift i hele landet. Fokuset vil være kunnskap som trengs til gjennomføringen av skiftet til utslippsfri og fornybar kollektivtrafikk over hele landet.

Tentativt dato; 28./29. august i mobilitetsuka i Oslo. Hold av tidspunktet. Mer informasjon kommer.

Elbusser satt i drift i Drammen

De seks første elektriske bussene er nå satt i drift i Drammen. Bussene er levert fra Volvo og pantografladingen fra Siemens. Brakar har nå søkt og fått støtte fra Enova til å gjøre sju nye busslinjer helelektriske, slik at det blir i alt rundt 30 elbusser i flåten til Brakar. Les mer her

Nordiske og internasjonale nyheter, se mer under

Pågående anbud med fornybare og utslippsfrie busser

Pågående anbud

  • Kollektivtjenester i Hamarregionen 2020: Anbud for hele Hamarregionen med 100-120 busser med oppstart 1. juli 2020. 50 prosent av produksjonen som gjennomføres med klasse I bybuss skal være nullutslipp eller biogass fra 01.07.2022. Fra 01.07.2025 skal 100 prosent av klasse I bybuss være nullutslipp eller biogass. Samt 30 prosent miljøvekting.  Anbudsfrist 22. februar.
  • Nord Rogaland/Haugalandet: Kolumbus har utlyst anbudet med kvalifiseringsfrist 12. mars. I anbudet ber Kolumbus om opsjon på batterielektriske busser på deler av anbudet, samt biodrivstoff på resten. Det vil bli tatt en politisk avgjørelse på valg av opsjon(ene). Oppstart 01. juli 2020.
  • Bodø: Nordland fylkeskommune har ute Bussanbud Salten med oppstart 01. januar 2020. For bybusslinjene i Bodø skal det som en del av konkurransen tilbys elbusser. Anbudsfrist 28. februar 2019

Kommende anbud

  • Ålesund, Giske og Sula: FRAM/Møre og Romsdal fylkeskommune har hatt ute utkast til konkurransegrunnlag med frist for innspill 14. desember.  Tidsplanen er signalisert med anbudsfrist 01. juni 2019
  • Oversikt over kommende anbud – se oversikt fra kollektivtrafikkforeningen – Markedsoversikt for bussdrift

Anbudsevaluering

  • Vestregionen til Ruter med ca 230 busser hadde tilbudsfrist 28.januar og forventet kontraktsignering uke 15. Alle bybusser i anbudet hadde krav til nullutslipp, samt opsjon på 10 hydrogenbusser. For øvrige regionbusser i anbudet var er det stilt krav til fossilfrie løsninger og med en klar miljøvektig for nullutslipp, så vi venter i spenning på å se om det er noen leverandører som har kommet med utslippsfri 15m. regionalbusser til dette anbudet. Oppstart 28. juni 2020.
  • Vestfold Nord, (hovedsak Sande og Holmestrand): Hadde krav til min. 70 prosent biogass, og fornybart drivstoff på resten. Anbudsfristen var 17. desember.
  • Ryfylke Sør: Anbudet hadde anbudsfrist 29. januar. I anbudet ba Kolumbus om opsjon på elbuss og på biodrivstoff for hele anbudet. Det vil bli tatt en politisk avgjørelse på valg av opsjon(ene).
  • Bergen sentrum: Anbudet for bussdriften i Bergen sentrum hadde anbudsfrist 30. januar. Det var vedtatt krav til utslippsfrie busser for 10 av linjene.

Nyheter fra Norden

Landskrona største kommune i Sverige med utelukkende elektriske busser

I januar ble alle bussene i Landskrona elektriske. Nobina byttet da til 14 batteribusser fra BYD, som sammen med fem trolleybusser gjør at 100 prosent av bytrafikken i Landskrona nå er elektrifisert. Les mer her.

Snart klart for det største elbuss-anbudet i Sverige i Stockholm

I disse dager blir betingelsene for neste stor anbud på ca 900 busser i Stockholm avgjort. Det tilsvarer ca 40 prosent av SL:s bussflåte. Det ligger an til at det blir krav i anbudet til ca 200 elbusser. Les mer her.

100% fossilfri kollektivtrafikk i Skåne

Fra desember er hele kollektivtrafikken i Skåne fossilfri. Samtlige 1032 busser og 179 tog bruker kun fornybart drivstoff, strøm, biogass eller biodiesel. Les mer her

14 elektriske busser igang på Island

Litt før jul ble det 14 nye elektriske busser fra Yutong levert til Island. Kollektivselskapet på Island Strætó bs. har totalt under 100 city busser, så Reykjavik har med dette en av de høyeste andelen elbusser i Europa. Les mer her.

Internasjonalt

California regulators pass major electric bus mandate

A new regulation, The Innovative Clean Transit rule, is approved by the California Air Resources Board (CARB), that mandates the state’s transit agencies for an increasing amount of zero-emissions buses. By 2023, a minimum of a quarter of purchased transit buses need to be zero emission, increasing to 100% by 2029.  California currently has 132 zero-emissions buses in operation and the new rule will boost that to 14,000 by 2040 at the latest. CARB says that the rule will reduce greenhouse gas emissions by 19 million metric tons of carbon dioxide equivalents between 2020 and 2050.  Les mer her.

World’s Largest Electric Double-Decker Bus Fleet to Xi’an

In total, 200 double-decker buses will cover six lines in Xi’an, which already has 3,000 standard BYD buses (1,100 since late 2016 and then 1,900 more since 2018). The fleet is the biggest in northwest China. Les mer her

Boat Full Of Electric Buses Arrives In Chile

BYD just delivered 100 all-electric buses to the port of San Antonio, Chile. Together with another 100 Yutong E12 electric buses Chile will soon have 200 electric buses in Santiago. Les mer her

Los Angeles order 25 Proterra e-buses. Proterra has sold nearly 500 e-buses in US.

The vehicles are to be delivered in 2019 as part of a broader commitment to have an all-electric bus fleet by 2030. LADOT estimates that the 35-foot Proterra Catalyst will save some $11.2 million over 12 years, which is nearly $500,000 per bus. Les mer her

India to get 1,000 new electric buses in 2019.

According to reports, some 1,000 low-floor electric buses are expected are to be ordered. EVs will enter service in phases, beginning from June or July 2019. Les mer her.

First 40 electric buses from Tata Motors

Tata Motors will be supplying 40 units of the Ultra 9m Electric buses to the Lucknow City within the next four months. The first Electric bus was flagged off in Lucknow. The company has tenders to supply 255 electric buses to six public transport undertakings. Les mer her

263 new electric buses in 8 cities in UK

263 new ultra-low emission buses will double numbers in the UK fleet. Les mer her

First Mercedes-Benz eCitaro delivered to Hamburg

In November Mercedes-Benz delivered its first all-electric bus, the eCitaro, to Hamburger Hochbahn, which earlier this year placed an order for 20 units. Hamburger Hochbahn intends to purchase only zero-emission buses from 2020, which means that there are 1,000 diesel buses to replace in the city alone. Les mer her

VDL reached a milestone of 500 delivered or ordered EV buses.

Dutch company VDL Bus & Coach recently received an order from Arriva Danmark for 21 Citea SLFA-180 Electric buses – the first 18-meter-long articulated buses for Denmark. For VDL Bus & Coach, the latest order enabled it to reach a milestone of 500 fully electric buses sold in Western Europe. That’s one of the highest results in Europe currently, as all others players engaged in the EV buses combined have sole somewhere in the three-digit territory. With already more than 40 E-Mobility projects in Western Europe, VDL Bus & Coach is a proven transition partner for efficient zero-emission public transport systems. Les mer her

France: Orleans to set up fully electric public transport

The French city of Orleans, with 300.000 inhabitants, is planning to set up a fully electric public transportation network by 2024. This is based on a contract set up by the 22 communities in the Orleans area with public transport operator Keolis. Next to the already operating electric trams, the entire bus fleet of the city will be electrified by 2024. Les mer her

BYD produced 50,000 electric buses. Produces first electric buses in France

BYD celebrate the production of 50.000 electric buses since first e-bus in 2010. BYD’s buses are used in more than 300 cities around the world, but of course most of them in China. Les mer her 

BYD has delivered or received orders for more than 600 electric buses in Europe. More than 100 units to Scandinavia was recently achieved with a new order for 26 buses for Nobina to Lidkoping in Sweden. Les mer her

BYD France division produced its first two electric buses in it new plant in Beauvais. The French facility is the second for BYD in Europe, after the plant in Hungary. Les mer her

ADL makes fuel cell double deckers

British bus manufacturer Alexander Dennis Ltd. (ADL) is expanding its range of double-decker buses to include a model with fuel cell drive. The electric drive axle of the hydrogen bus comes from Germany’s ZF. Les mer her

Wrightbus debuts world’s first fuel-cell double-deck bus

Wrightbus has debuted the world’s first fuel-cell-powered double-deck bus, showed at Euro Bus Expo 2018. The StreetDeck FCEV uses a Ballard FCVelocity fuel cell, a Siemens drivetrain with battery pack. The system delivers a 200-mile (322km) operating range, and a 265-mile (426km) extended storage option is also available. Les mer her 

 

Er du nysgjerrig på siste nytt innen utslippsfrie og fossilfrie busser og kollektivtrafikk? Her har ZERO samlet noen gode nyheter vi har sett på dette i det siste. Har du tips til andre gode nyheter innen dette emnet?  Send en e-post til: marius.gjerset@zero.no

 

SE TIDLIGERE NYHETER HER