16. oktober 2018 Denne artikkelen er over 2 år gammel
Stor interesse for elektrifiseringen av maritim sektor
Det var meget stor interesse for seminaret «Hvordan elektrifisere maritim sektor?», som ble avholdt i Bergen 15.okt. Rundt 200 deltagere fra kraftbransjen, rederier, verft, offentlige innkjøpere, fylkeskommuner, politikere, presse m.fl. var samlet for å diskutere hvordan vi skal klare å bygge ut landstrøm og nødvendig nett langs hele kysten.
Veksten i antall elferger er et eksempel på et grønt skifte som har kommet langt. På dette stadiet er det en del praktiske utfordringer som må løses, og vi må finne gode løsninger. Elferger har vokst fra en enkelt ferge som kom i drift i 2015, til at mellom 60-80 elferger vil være i drift før 2022 (i Norge er det ca 200 ferger i drift totalt). Det skal installeres strøm og ladeløsninger på mange titalls fergekaier de nærmeste årene. Mange nye samarbeid mellom aktører på tvers av bransjer må til for å gjennomføre dette på en god måte.
Fylkeskommuner, fergeselskaper, havneeiere og kraftbransjen må samarbeide for å finne de totalt sett beste løsningene og planlegging må starte tidlig nok til at det er nok tid til å gjennomføre tilstrekkelig nettoppgraderinger på de mange steder det ikke tilstrekkelig effekt tilgjengelig for rask lading idag. Netttariffmodeller som er lagd før disse nye typene strømkunder kom, må sees på nytt for å sørge for at strøm bli konkurransedyktig mot diesel f.eks. med utkoblbar fleksible tariffer.
Alt dette ønsker ZERO å bidra til å løse. Vi inviterte dem som har mest erfaring med dette til nå til å dele sine erfaringer og forbedringer med andre som står for tur for kommende anbud på ferger og hurtigbåter og havner for utbygging av strøm til landstrøm og lading. Kystruten skal igang med skip med batterier som trenger strøm i havner langs hele kysten mellom Bergen og Kirkenes. For å bidra til å få fortgang i utbygging av ladeinfrastruktur i disse havnene initierte vi et eget møte på seminaret for samarbeid om dette.
Vi utfordret Statens Vegvesen og NVE på hvordan de skal bidra til å finne gode løsninger, og vi utfordret politikerne, både på fylkesplan, Storting, og regjering til å virkemidler og finansiering. Politisk rådgiver Astrid Knutsen Hårstad (V) sa i sin innledning at Regjeringen på nyåret skal legge frem en handlingsplan for grønn skipsfart, og tok med seg mange innspill fra politikerpanelet og salen forøvrig.
En god, utslippsfri nyhet fikk vi også på seminaret: Havila varslet at Kystruteskipene de bygger får rekordstore batteripakker og at skipene er klargjort for hydrogen fra 2021. Med batteriene skal de kunne seile i opptil 4 timer utslippsfritt nå, og med mål om 10 timers utslippsfri seiling. Da forserer de Stortingets krav om utslippsfri seiling i verdensarvfjordene fra seinest 2026, og viser at dette er teknisk mulig nå allerede fra 2021. Med hydrogen i tillegg til strøm kan skipene om noen år forhåpentlig seile lange strekninger, kanskje hele veien, uten utslipp.
Presentasjonene fra seminaret ligger her:
Per Sævik, Havila – Ladbar hybrid Kystruteskip
Einar Wilhelmsen, ZERO – Strøm til konkurransedyktig priser mot fossilt
Edvard Sandvid, Statens vegvesen – Det grønne skiftet i ferjedriften
Einar Aalen Hunsager, Skyss – Elektrifisering av fergene og passasjerbåtene i Hordaland
Erlend Solem Trøndelag FK – Elektriske ferger og nullutslipps hurtigbåter
Liv Cecilie Evenstad, Troms fylkeskommune – Elektrisering fergesamband
Martin Wold, DNV GL – Forarbeidene før kollektivanbudene
Odd Moen, Siemens – Alt kan elektrifiseres
Rolf Sandvik, The Fjords – Flytebrygge med batteribank til Future of the Fjords
Nils Nesheim, BKK Nett – Erfaringer elektrifisering av fergesamband i Hordaland
Thore Gagnat, MøreNett – Nett til elektrisifisering av sambandane
Bjørn Inge Oftedal, REN – Samarbeid nettselskaper for elektrifisering
Kristin Lind, Energi Norge – Nettselskaper og elektrifisering kystfart
Erik Espeset, Mørenett – Behov for endring inntekstrammeutrekninga for nettselskap
Torfinn Jonassen, NVE – Regelverk ladning av transporttverket – Elektrifisering nærskipsfarten og virkemidler for-lav-og-nullutslippsteknologi