Hopp til innhold

Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer

Strømsparing

Fortsatt for treigt: Regjeringens klimamål for 2030 kan nås i 2035

Ny klimapolitikk i grønn bok og i budsjettavtalen med SV, gjør at ZERO, Skift og PwC anslår Norge kan klare omstillingsmålet om 55 prosent kutt i 2035. Det er to år tidligere enn vi anslo i desember i fjor.
9. desember 2024
Klimakontrollen er oppdatert, og viser noe framgang. Men klimapolitikken går fortsatt for treigt.

Etter budsjettenigheten mellom regjeringspartiene og SV, har ZERO, Skift og PwC oppdatert Klimakontrollen.no, der vi vurderer regjeringens klimapolitikk opp mot omstillingsmålet i Hurdalsplattformen. 

I fjor anslo vi at omstillingsmålet kunne nås først i 2037.

Viktige gjennomslag for SV 

Siden forrige oppdatering har regjeringen kommet med flere nye klimatiltak i grønn bok, men det er særlig SVs gjennomslag for ny klimapolitikk i budsjettforhandlingene som gjør at vi nå mener at omstillingsmålet kan nås i 2035. 

– Uten SV ville klimapolitikken i beste fall stått på stedet hvil. I stedet har økt CO2-avgift på sokkelen og sterkere politikk for å kutte utslippene fra industri, resultert i at vi anslår at målet om å kutte utslippene med 55 prosent kan nås to år tidligere. Det viser at klimapolitikk fungerer, sier ZERO-leder Stig Schjølset. 

Dette er det siste budsjettet regjeringen og SV skal forhandle om før stortingsvalget neste år. 

– Vår dom er at SV har vært svært viktige for å flytte klimapolitikken, og at regjeringen ikke har levert godt nok på egen hånd. Totalt sett mangler det fortsatt en del for å få den farten vi trenger i omstillingen. 

  • Klimakontrollen.no er et samarbeid mellom ZERO, Skift og PwC, og vurderer regjeringens klimapolitikk ut fra omstillingsmålet i Hurdalsplattformen. Det sier at Norge skal kutte 55 prosent av norske klimagassutslipp innen 2030, sammenliknet med 1990-nivå.

    Klimakontrollen.no følger den politiske utviklingen og blir oppdatert årlig. Den gir også en oversikt over de viktigste tiltakene vi foreslår i Zerorapporten, som fremlegges hvert år. Noen av forslagene vil allerede være i ferd med å innføres, mens de fleste er mer umodne eller helt nye. Da vil det ta lengre tid før de kan vedtas og implementeres. I Klimakontrollen er ZEROs forslag vurdert etter hvor langt de er kommet i den politiske prosessen:

    • “I god fart” betyr at virkemidlet er nær implementering, for eksempel ved at forslag er sendt på høring eller at departementene er i gang med forskriftsarbeid. “I god fart” betyr ikke nødvendigvis at virkemiddelet er tilstrekkelig ambisiøst, men det må være sannsynlig at forslaget vil bidra til betydelige utslippskutt innen 2030.
    • “Går for sakte” betyr at et virkemiddel er under utredning av relevante fagmyndigheter. Vi har også klassifisert forslag som er støttet i stortingsvedtak, eller på overordnet nivå i handlingsplaner og strategier fra regjeringen, som “går for sakte”.
    • “Bak startstreken” betyr at forlaget har svak politisk forankring og at det i liten grad er utredet. Disse forslagene er vurdert som politisk umodne, og at det dermed vil ta lang tid før de eventuelt vil innføres.

    Oversikten gir altså et inntrykk av hvor mye arbeid som gjenstår før Norge har en troverdig plan for å kutte utslippene med 55 prosent innen 2030.

Lukk

Trenger forutsigbarhet i klimapolitikken

Bjørn Kjærand Haugland, administrerende direktør i Skift, påpeker at hvordan regjeringens utformer sin politikk er helt avgjørende for at næringslivet skal kunne gjennomføre klimatiltak. 

– For at grønn omstilling i næringslivet skal gå fra planer til handling, trengs det tydelig og forutsigbar klimapolitikk. Signalene fra regjeringen skaper imidlertid usikkerhet, men det er bra at SV drar den i riktig retning. Det er utrolig viktig at myndighetene gir oss klare rammer, som styrker tilliten til at vi er på vei mot et lavutslippssamfunn, sier Haugland. 

Sjekk den oppdaterte Klimakontrollen.no her. 

Spørsmål om Klimakontrollen? Kontakt: