Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer
Klimakrav til offshore-fartøy har vært varslet i mange år, og Stortinget ba regjeringen sende et forslag på høring innen 1. februar 2025, med mål om innføring senest 1. januar 2026. Fristen har passert, men statssekretær i Klima- og miljødepartementet, Astrid Hoem (Ap), bekreftet at regjeringen nå har sendt oppdrag til Sjøfartsdirektoratet og Miljødirektoratet for å få forslaget på plass så raskt som mulig.
– Vi jobber for at dette skal komme raskt på plass og ut på høring, sa Hoem, som forstår utålmodigheten fra blant andre SV.
Lars Haltbrekken (SV) påpekte at Stortinget allerede i 2023 ba regjeringen fremme krav om nullutslipp for offshore-fartøy innen 2025, men at dette fortsatt ikke har skjedd.
– Det er viktig at kravene gjelder alle fartøy, ikke bare nye, sa Haltbrekken.
Ola Elvestuen (V) etterlyste en klar tidsramme for kravene og viste til elektrifiseringen av bilparken.
– Vi klarte det for biler i 2020 – nå må vi få en dato for offshore-fartøy, sa han.
Han understreket også at Norge må stå fast ved EUs kvotesystem og sørge for at støtteordninger fra Enova treffer riktig.
Fagekspertene professor Erik Røsæg fra UiO og Simon Johansson fra Rederiforbundet pekte på at et klimakrav er henholdsvis juridisk og praktisk mulig å gjennomføre, men at det krever tydelig rammer. Næringslivet viste at teknologien for utslippskutt er tilgjengelig, men at manglende forutsigbarhet i reguleringene gjør det risikabelt å investere.
Morten Sundt, maritim leder i Equinor, viste til at selskapet har kuttet utslippene fra sine offshore-fartøy med 46 prosent siden 2008 gjennom logistikkforbedringer, batterier og landstrøm. Han fremhevet også Equinors involvering i EU-prosjektet Apollo, som tester ammoniakk som drivstoff, men etterlyste tydeligere reguleringer.
– Vi trenger mer håndfaste krav for å oppskalere og gjøre langsiktige investeringer, sa Sundt.
Også Øystein Djupvik i Kongsberg Maritime understreket behovet for klare signaler fra myndighetene. Han pekte på at deres teknologi kan redusere utslippene med opptil 90 prosent, og at tydelige klimakrav kan gi norske skipsverft et viktig konkurransefortrinn internasjonalt.
André Risholm i AMON Maritime advarte mot at usikkerhet rundt regelverket bremser utviklingen av karbonfrie fartøy.
– Det tar minst tre år å bygge et karbonfritt fartøy, og vi trenger stabilitet i kravene for å unngå feilinvesteringer, sa Risholm.
Elise Caspersen, fagansvarlig for maritim sektor i ZERO, understreket at utslippskutt ikke kan hvile på enkeltaktører i næringen, men må forankres i tydelige krav på operatørnivå.
– Utslippsreduksjonspotensialet fra næringen er stort, og kan tas via både operasjonalisering, energieffektivisering og utslippsfritt drivstoff. For å utløse dette må vi legge krav på operatørene, ikke bare på fartøyene, og kravene må være ambisiøse, sa hun.