Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer
En positiv trend i klimapolitikken over flere år har snudd. Årsaken er sammensatt.
– På noen områder er klimapolitikken forsinket eller svekket. Det gjelder for eksempel klimakrav til offshorefartøy, bruk av biodrivstoff og prising av utslipp. I tillegg har vi litt lavere forventninger til hvilken klimapolitikk regjeringen vil føre de neste årene, sier ZERO-leder Stig Schjølset.
For enkelte klimatiltak beregnes nå en lavere utslippseffekt enn tidligere, som bruk av metanhemmere i fôr og effekten av matsvinnloven.
Samlet sett gjør dette at ZERO, Skift og PwC anslår at Norge vil klare 55 prosent utslippskutt først i 2039 i en fersk oppdatering av Klimakontrollen.no. Det er fire år senere enn vi anslo i fjor.
Klimakontrollen.no er et samarbeid mellom ZERO, Skift og PwC, og vurderer regjeringens klimapolitikk ut fra omstillingsmålet i Hurdalsplattformen. Det sier at Norge skal kutte 55 prosent av norske klimagassutslipp innen 2030, sammenliknet med 1990-nivå.
Klimakontrollen.no følger den politiske utviklingen og blir oppdatert årlig. Den gir også en oversikt over de viktigste tiltakene vi foreslår i Zerorapporten, som fremlegges hvert år. Noen av forslagene vil allerede være i ferd med å innføres, mens de fleste er mer umodne eller helt nye. Da vil det ta lengre tid før de kan vedtas og implementeres. I Klimakontrollen er ZEROs forslag vurdert etter hvor langt de er kommet i den politiske prosessen:
Oversikten gir dermed et inntrykk av hvor mye arbeid som gjenstår før Norge har en troverdig plan for å kutte utslippene med 55 prosent innen 2030.
Da Klimakontrollen.no ble lansert i 2022, anslo vi at Norge kunne klare 55 prosent utslippskutt i 2043. Etter budsjettenigheten i 2023 ble klimapolitikken forsterket med 10 milliarder kroner, og årstallet ble derfor flyttet til 2037. Også i fjorårets budsjettenighet kom det betydelige klimapolitikk på bordet, og vi konkluderte med at 55 prosent kutt kunne nås i 2035.
Nå har utviklingen snudd, og det kreves et betydelig krafttak for å få klimapolitikken på rett kjøl. Heldigvis finnes det flere ting regjeringen kan gjøre for å sette fart på norske utslippskutt.
– De neste årene er det mulig å få store utslippskutt i transportsektoren. Gjennom en kombinasjon av avgifter, innkjøpsstøtte og bruksfordeler kan vi få skikkelig fart på utrulling av elektriske varebiler og lastebiler, sier Schjølset.
– For å få større utslippskutt i industrien trenger vi en ny politikk som for eksempel en auksjonsordning for karbonfangst og CO2-fjerning. Og mer fornybar og energieffektivisering er nødvendig fordi halvparten av klimatiltakene vil være å erstatte fossil energi med fornybar kraft.
Bjørn K. Haugland, administrerende direktør i Skift – Næringslivets klimaledere, oppfordrer politikerne til tettere samarbeid med næringslivet for å få opp tempoet i omstillingen.
– Klimakrisen venter ikke, og det gjør heller ikke behovet for politisk handling. Dagens tempo i klimapolitikken viser at vi risikerer å skyve nødvendige utslippskutt år frem i tid, samtidig som næringslivet er klart til å levere løsninger som kan skape arbeidsplasser og konkurransekraft. Vi oppfordrer politikerne til å jobbe tett med næringslivet og sikre forutsigbare rammer slik at vi sammen kan akselerere omstillingen og faktisk nå klimamålene, sier Haugland.
Sjekk den oppdaterte Klimakontrollen.no her.