Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer
Regjeringen sender snart ut et forslag til klimakrav for offshore-fartøy på høring. Det er knyttet stor spenning til om ambisjonsnivået vil holde stand mot økonomiske og teknologiske utfordringer. ZERO og Maritime CleanTech samler aktører til frokostmøte for å utforske mulighetene i strenge klimakrav, med innspill fra både næringsliv og politikere.
Offshoreflåten står for omtrent en tredjedel av utslippene fra innenriks sjøfart og fiske, og må gjøre store kutt i sine klimagasser for at Norge skal være i nærheten av å halvere utslippene fra sjøfarten. Aktørene på sokkelen viser vilje til omstilling, og i 2024 fikk vi blant annet se at Equinor utlyste en tender på ammoniakkfartøy og at Enova ga tilsagn til å støtte 5 forsyningsfartøy. Men for å utløse de store utslippskuttene trenger vi et krav med tydelige rammer og plassering av ansvar.
Klimakravet til offshore-fartøy har vært varslet i mange år, men arbeidet er nå intensivert og før jul vedtok Stortinget at regjeringen skal sende et forslag på høring innen 1. februar 2025, og at kravet skal tre i kraft senest 1. januar 2026. Det er knyttet stor spenning til om det som snart legges frem blir avspist på bakgrunn av økonomi og teknologi, i likhet med andre klimakrav til maritim næring, eller om politikerne står fast ved ambisjonsnivået sitt.
ZERO og Maritime CleanTech inviterer til frokostmøte for å vise mulighetene som ligger i strenge klimakrav til offshore-fartøy. Møtet starter med at ZERO presenterer sitt forslag til hvordan klimakravet kan utformes. Deretter vil næringslivsaktører gi eksempler på hvordan de vil løse klimakravet, før vi avslutter med politisk debatt om hvor langt vi kan og bør gå med et klimakrav til offshorenæringen.