Last ned rapporten her
Hydrogen er en nødvendig nullutslippsløsning i prosesser og teknologier som ikke kan direkte elektrifiseres. Slik er hydrogen en viktig klimaløsning for å avkarbonisere industri, landtransport og maritim sektor. For å få i gang og sikre etablering av produksjon og bruk av hydrogen, kan såkalte differansekontrakter være et viktig virkemiddel.
Differansekontrakter inngås mellom staten og bedriftene, hvor staten deler prisrisikoen og bidrar til å finansiere mellomlegget mellom fossile og grønne løsninger. ZERO har sett på konkrete forslag til differansekontrakter for hydrogen og ammoniakk for å sikre mer forutsigbare verdikjeder til bruk i maritim sektor og industri.
– En felles barriere for mange store prosjekt som vil bruke hydrogen, er den store usikkerheten i merkostnad og pris. Differansekontrakter vil kunne bidra til å redusere dette betraktelig i et tidligmarked for hydrogen. For å oppnå de volumene som trengs for å klare store nok utslippskutt innen 2030, er det nødvendig at staten tar deler av risikoen sammen med næringslivsaktørene, sier hydrogenansvarlig i ZERO, Liv-Elisif Kalland.
Gode forutsetninger
Hydrogen og ammoniakk vil være en viktig klimaløsning særlig for sjøfart, i tillegg til i luftfart og tungtransport. På tross av flere vellykkede utviklings- og pilotprosjekter, tar likevel utrullingen for lang tid. Det finnes også modne industriprosjekter som kan kutte utslipp ved å gå over til å bruke hydrogen.
– Norge har gode forutsetninger til å sikre verdiskapning i hydrogenverdikjedene, fra utstyrsleverandører og kraftselskaper til brukere. Men skal vi lykkes her, må det nødvendige virkemidler på plass for å redusere usikkerhet og sikre forutsigbarhet. Her må regjeringen gi tydelige signaler, sier Kalland.
Rapportens viktigste konklusjoner
- Investeringer i storskala produksjon og bruk av grønt hydrogen vil ikke skje på kort sikt uten lavere økonomisk risiko. Differansekontrakter trengs i kombinasjon med allerede etablerte virkemidler for hydrogen.
- Etablering av et tidligmarked vil gi grobunn for omstilling og nyetablering av underleverandører for komponenter og teknologi.
- Konkurransebaserte differansekontrakter for produksjon eller bruk av hydrogen, med tildelinger basert på kostnad og eventuelt andre hensiktsmessig kriterier, vil være mest treffsikkert.
- Kontrakter til produsenter sikrer i større grad investering i produksjon og vil videre bidra til lavere kostnad for brukere. Kontrakter til brukere vil være mer markedsdrivende, men kan risikere å forsinke investering i produksjon.
- Vi anser produktpris som mest hensiktsmessig som referansepris ved differansekontrakter for produksjon. CO2-pris er best egnet som referansepris i industrien, mens drivstoffpris er mest relevant i maritim sektor.
- Utlysninger av differansekontrakter bør planlegges i et program som kan revideres i takt med endringer i markedet og endret behov for støtte. I de første utlysningene bør andre faktorer enn kostnad, som for eksempel lokale ringvirkninger og teknologiutvikling, inngå i konkurransegrunnlaget.
- Det er avgjørende at differansekontrakter for hydrogen kommer raskt på plass, og at de også er tilgjengelige for de som allerede har fått innvilget investeringsstøtte.
- Regjeringen må gi tydelige signaler på hvilke virkemidler som vil komme. Usikkerhet i rammevilkårene vil utsette investeringsbeslutninger. Det vil være hensiktsmessig å annonsere at en ordning med differansekontrakter vil innføres, allerede før endelig utforming er bestemt.
Noen fakta om hydrogen:
- Hydrogen er en energibærer, som betyr at det kan brukes til å holde på energi for senere bruk eller lagring. For å produsere energi, trengs en energikilde, som sol, vind, vann eller fossile brensler.
- Hydrogen er en nødvendig nullutslippsløsning i prosesser og teknologier som ikke kan direkte elektrifiseres. Det kan brukes som utslippsfritt drivstoff, og er i tillegg en nøkkelkomponent i alle andre alternative drivstoff som ammoniakk, metanol, syntetisk diesel/jetfuel og er nødvendig for raffinering av biodrivstoff.
- Hydrogen er en viktig klimaløsning for å avkarbonisere industri, landtransport og maritim sektor, så lenge det produseres med grønt eller blått hydrogen.
Hydrogen kategoriseres etter farger, basert på opphavet til hydrogenet – grått, grønt, blått og turkis. Grønt hydrogen lages fra fornybar energi og produseres ved å bruke elektrolyse fra vann og elektrisitet. Blått hydrogen lages fra naturgass med fangst og lagring av CO2. Les mer om fargekategoriene hos Sintef.