6. mai 2019

Endelig er de store elvarebilene her

Foto: IKEA

Møller har nå endelig begynt å levere VW e-Crafter. Bilen har en totalvekt på 3,5 tonn, nyttelast på 950 kg og et lastevolum på 10,7 m3. Oppgitt rekkkevidde er på 173 km, med mulighet for å hurtiglade 80% på 45 min. Prisen starter på 630.000 kr, og per 1. mai er det registrert 31 biler i Norge. De har blant annet levert biler til Kolonial.no.

De første Maxus EV80 ruller nå på norske veier og forhandles av RSA. Maxus er et hittil ganske ukjent merke i Norge, eid av kinesiske SAIC, som er verdens 7. største bilprodusent. Maxus er et nyttekjøretøy-merke som nå satser i det europeiske markedet, der Norge er et pionèrmarked. Maxus EV80 har også 3,5 tonn totalvekt, med nyttevekt på 950 kg, 10,2-11,5 m3 lastevolum og tillatt hengervekt på 1250 kg. Denne har en «offisiell» rekkevidde på 192 km og kan hurtiglades. Per 1. mai har de levert 22 biler i Norge.  De har blant annet levert biler til Posten/Bring.

Bedre tilgjengelighet på større elektriske kjøretøy begynner å gi utslag i flere spennende initiativer:

Ragn-Sells, Bring og KLP lanserte tidlig i april Elskede By i Oslo, der elektrisk transport kombineres med samarbeid om distribusjon av gods og innsamling av avfall som reduserer både transport og utslipp. IKEA lanserte tidlig i mai at de i samarbeid med Bring nå tilbyr utslippsfri hjemlevering, og at de i løpet av de nærmeste årene kun skal benytte elektriske varebiler til hjemlevering i Oslo, Asker og Bærum. Innen 2025 skal IKEA bruke kun nullutslippskjøretøy til hjemleveranser, leiebiler og interne transporter. DB Schenker satser nå også på utslippsfri og fossilfri varetransport, og lanserer den 8. mai Oslo City Hub. Dette er en samlastningssentral der de nå skal kunne levere 80% utslippsfri distribusjon innenfor Ring 3, og 100% innen 2020. Dette vil de få til ved hjelp av elvaresykler, elvarebiler og etter hvert ellastebiler.

Bredere tilbud av elvarebiler i sikte i løpet av de nærmeste årene

Mercedes-Benz har åpnet ordrebøkene for eVito, mellomstørrelse varebil med 150 km rekkevidde, opp til 990 kg nyttelast og 6,6 m3 lastevolum, og levering i løpet av 2019. Sprinter kommer også i elektrisk versjon i løpet av 2019 med opp til 1040 kg nyttelast og opp til 150 km rekkevidde.

Volkswagen kommer også med ABT e-Caddy Maxi og e-Transporter med planlagt produksjonsstart i 2. halvdel av 2019. e-Transporteren vil kunne leveres med rekkevidde på 208 og 400 km etter NEDC, med nyttelast på hhv. 1000 og 700 kg, med mulighet for hurtiglading og trolig hengerfeste. e-Caddy vil leveres med 220 km rekkevidde etter NEDC.

På nyttekjøretøy-utstillingen i Birmingham 30. april stod utslippsfrie kjøretøy i fokus, med lansering av flere nye elvarebiler. Her ble det kjent at det vil komme elektrisk Citroën Jumper og Peugeot Boxer fra PSA med rekkevidde på 160-225 km, og en elektrisk Opel Vivaro, som blir lansert i Norge i 2020.

Maxus lanserte også en ny elvarebilmodell i mellomstørrelsen: EV30. Denne er utviklet som en elvarebil fra bunnen, og vil leveres i to størrelser. 4,8 og 6,5 m3. Denne vil komme med 225 til 325 km rekkevidde, og salget starter i første kvartal 2020. Denne ble presentert på ZEROs frokostmøte 2. april.

BYD satser også i Europa med elektriske nyttekjøretøy. I første omgang har de lansert at de kommer med T6, 7,5 tonns elektrisk lastebil, og T3, mellomstor elektrisk varebil i løpet av de nærmeste årene. Disse planene ble blant annet presentert på ZEROs frokostmøte 2. april