Hopp til innhold

Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer

Strømsparing

Havbrukets vei til klimakutt: Fra slam til biogass og grønnere fartøy 

Havbruksnæringen er en av Norges viktigste næringer, men står for betydelige klimagassutslipp. Noen av de mest lovende klimatiltakene er å kutte utslipp fra næringens transporter, og resirkulere slammet fra oppdrettsanleggene.
17. januar 2025
Oppdrettsnæring
Foto: Marius Ltu

Utslippene fra oppdrettsnæringen er høye, og næringens sjøtransporter peker seg ut som en av de største utslippskildene. I tillegg har næringen utslipp av klimagasser under vann, fra slam som råtner over tid, som ikke registreres i Norges klimagassregnskap.   

Regjeringen har i lang tid varslet at det vil komme klimakrav til havbruksfartøy, og vil i løpet av 2025 levere en havbruksmelding som peker ut næringens kurs de neste årene. Det er knyttet spenning til hvordan det politiske arbeidet vil bidra til å få fart i næringens klimaomstilling. 

– ZERO starter nå et nytt prosjektet der vi skal kartlegge barrierer og muligheter for utslippskutt fra havbruksfartøy og komme med konstruktive innspill til politikk og virkemidler som sikrer raske klimakutt fra disse transportene. Klimakrav er et viktig grep for å få fart på omstillingen av havbruksfartøy. Samtidig vil et svakt krav være en tapt mulighet for klimaomstillingen, sier Elise Caspersen, fagansvarlig for maritim i ZERO. 

Prosjektet skal også se etter sirkulære verdikjeder der slammet, næringens avfall, kan brukes til å omstille egne aktiviteter, for eksempel ved å bruke biogass som drivstoff i havbruksfartøy eller til å produsere elektrisitet til land- og ladestrøm. 

Slam som klimaløsning 

Studier viser at slam fra oppdrettsanlegg kan generere opptil 6,5 TWh årlig i form av biogass, nok til å dekke en betydelig del av energibehovet i havbruksnæringen. Dette gjør slam til en viktig del av løsningen for å redusere næringens klimafotavtrykk. 

– Utnyttelse av slam og avfall fra havbruk er helt nødvendig dersom næringen skal kutte utslipp. Slam og avfall er et betydelig miljøproblem og sløsing av ressurser, men potensialet for utnyttelse av disse ressursene er også veldig stort, sier Amalie Lundervold, rådgiver for biobaserte verdikjeder i ZERO. 

Ved å samle opp slam og bruke det til biogassproduksjon, kan næringen oppnå: 

  • Klimakutt: Reduksjon av metan- og CO2-utslipp. 
  • Bedre ressursutnyttelse: Gjøre avfall om til verdifulle produkter   
  • Styrking av lokal energiforsyning: Bruke biogass til drift av havbruksfartøy og redusere belastningen på nett og el i små lokalsamfunn 

Nødvendig å omstille havbruksfartøy 

Fartøyene i havbruksnæringen står for brorparten av næringens registrerte klimagassutslipp. Dette inkluderer også større fartøy som brønnbåter, som er avgjørende for oppdrettsdriften.   

For å kutte utslipp kan havbruksnæringen: 

  • Sørge for offensive klimakrav som stimulerer til rask omstilling av fartøyene og stiller utslippskrav til både små og store fartøy. 
  • Styrke insentiver: Fremme støtteordninger for teknologiutvikling og overgang til nullutslippsløsninger.  
  • Koble biogass til fartøy: Bruke biogass produsert fra slam som drivstoff for havbruksfartøy. 

Sjøfartsdirektoratets forslag til nullutslippskrav for mindre fartøy innen 2030 og eldre fartøy innen 2040 er et steg i riktig retning, men også større fartøy må få klimakrav eller målrettet politikk for omstilling. Ved å integrere biogass i verdikjeden kan vi fremme en sirkulær økonomi, redusere utslipp og sikre en bærekraftig fremtid for næringen. 

Vil du bidra til å forme fremtidens klimaløsninger i havbruk eller har du innspill til arbeidet? Ta kontakt med elise.caspersen@zero.no eller amalie.lundervold@zero.no.  

 

Våre fagpersoner