fbpx
7. mai 2020

I mål med elektrifisering av Norges største bilfrie fergesamband

På under ett år er Nesoddenbåtene blitt ombygd fra drift på flytende naturgass til strøm.

Nylig ankom MS Prinsen Aker Brygge etter ombygging til elektrisk drift i Horten. Dermed er fergesambandet mellom Aker Brygge og Nesoddtangen i Oslofjorden nå det største helelektriske og bilfrie fergesambandet i landet. Fra før av er fartøyene MS Kongen og MS Dronningen blitt ombygd.

– Dette er en stor og viktig milepæl for utslippsfrie ferger og kollektivtrafikk. De tre fergene er blitt bygget om fra fossil gass til fornybar elektrisk drift i rekordfart, og dette tiltaket vil alene kutte CO2-utslippene med om lag 6000 tonn. ZERO gratulerer Ruter, Norled, Oslo kommune og Viken med det gode arbeidet som de har gjort, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i ZERO.

Vilje og kompetanse til å lykkes

– Norled har vært en pådriver for bruk av grønn teknologi i dette prosjektet. Vår operatør av Nesoddsambandet har sammen med flere gode samarbeidspartnere bevist at det finnes både vilje og kompetanse til å lykkes med å skape innovative og miljøvennlige løsninger. Passasjerene får en enda mer stillegående, utslippsfri og behagelig reise over fjorden med kun elektriske båter, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter, i en pressemelding.

– Dette er noe ZERO har jobbet hardt med å få til i en årrekke, og vi er veldig fornøyde med at fergerevolusjonen som skjer langs norskekysten nå også skjer midt i hjertet av hovedstaden. Det gir en unik synlighet for framtidens elektriske transport, med verdensledende løsninger fra norsk maritim leverandørindustri, understreker Gjerset.

Grønt utstillingsvindu

– Nesoddbåtene er blitt et grønt utstillingsvindu for den maritime sektor i Norge. Fartøyene viser vei for kollektivtransporten i Oslo og Viken, som skal bli utslippsfri i 2028, sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.

– I løpet av få år skal hele kollektivtransporten i Norge bli utslippsfri, og på den måten lede an i den grønne omstillingen av norsk transportsektor. Elektrifiseringen av Nesoddbåtene, som i fjor fraktet 2,8 millioner passasjerer, viser at det mulig å omstille og investere i bærekraftige løsninger, avslutter Gjerset.