Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer
Årets utstilling er nært knyttet til ZEROs arbeid med fornybare drivstoff, karbonfangst og -lagring og utslippsfri transportsektor. Her kan du lære om hvordan dette spiller en nøkkelrolle i Norges industrialisering og energiomstilling.
Norsk e-fuel løfter frem hele verdikjeden og samarbeidet med nøkkelpartnere som Norwegian og Carbon Centric. Samarbeidet bidrar til bærekraftig luftfart i Norge. Utstillingen tar besøkende med på en reise langs e-fuel-verdikjeden, og løfter behovet for å møte etterspørselen av det fornybare drivstoffet.
SAS–loungen fokuserer på ny teknologi og verdikjeden som er gjeldende for en luftfart mot nullutslipp. Her får du oppleve en elektrisk flymotor fra Rolls Royce, møte representanter fra Airbus, Avinor, energileverandører og SAS sin ledelse.
Preem er midt i en større omstilling hvor målet er å produsere 5 milliarder liter fornybart flytende drivstoff i 2035. Et ledd i dette er at Preem setter i drift en større ombygging av raffineriet i Lyseki. Slik vil de øke den årlige produksjonen med inntil 950 millioner liter.
Skagerak Energi ser behovet for å øke produksjonen av biogass og gjøre den mer tilgjengelig i Norge. Tilgang til kraft er viktig, og derfor kan vi også glede oss til minikonsert med Øystein Greni i lunsjen: For vi vet: Ingen kraft, ingen rock!
Du møter også Å Energi, som skal øke produksjonen av fornybar energi, levere den effektivt gjennom nettet og ta den ut i nye og spennende markedstjenester. Mer fornybar energi er avgjørende for å nå Norges klimamål, men som all annen industri- og næringsaktivitet, fører kraft- og nettutbygging til naturinngrep. Nå utvikler Å Energi sammen med bransjen en metode for naturregnskap, hvor de tar i bruk alle deres kraft og nettprosjekter.
Morrow Batteries har produksjon av battericeller som inngår i energilagringsystemer for hele verdikjeden. I utstillingen får du se et eksempel på deres LFP-batterier.
Northern Lights-prosjektet, ledet av Equinor, er en del av Norges satsing på karbonfangst og -lagring. Prosjektet innebærer fangst av CO₂ fra industrikilder, som deretter transporteres og lagres under havbunnen i Nordsjøen. Dette er verdens første prosjekt med grensekryssende CO₂-lagring for industrien som reduserer klimagassutslipp og fremmer en mer bærekraftig fremtid ved å permanent lagre CO₂ utenfor atmosfæren.
Climeworks er en global leder innen direkte fangst av CO2 fra luft (DAC). De spesialiserer seg på å fange CO2 fra atmosfæren og lagre den permanent under jorden. Storskala DAC kan spille en sentral rolle i å nå klimamål og støtte en bærekraftig industriell transformasjon.
SIVA løfter og akselererer de gode prosjektene fra idéstadiet og frem til industriproduksjon, oftere og raskere.
Coca-Cola jobber med innovasjon og teknologiutvikling for grønn omstilling. Under Zerokonferansen vil de vise frem ny resirkuleringsteknologi for plastemballasje og skalerbare løsninger for å konvertere fanget CO2 til sukker, eller drivstoff og emballasje.
Höegh Autoliners leder an i byggingen av verdens mest miljøvennlige dyphavs bilskip, Aurora-klassen. Disse fartøyene er de første i sin kategori til å kunne gå på ren ammoniakk fra 2027. De reduserer utslippene med opptil 58 prosent per bil transportert sammenlignet med konvensjonelle bilskip. For å utvikle Aurora-klassen, har Höegh Autoliners inngått samarbeid med ledende norske selskaper, inkludert Kongsberg Maritime, DNV, Glamox og mange flere. På utstillingen får du muligheten til å utforske en modell av Aurora-skipet og ta en virtuell omvisning med VR-briller.
Harald A. Møllers utstilling på Zerokonferansen viser hvor langt de har kommet i omstillingen, samtidig som de er åpne om hva som gjenstår. Her får du svar på spørsmål om utslippskutt fra produksjonen, og hvordan bilene håndteres når de tas av veiene etter endt bruk. Harald A. Møller gleder seg til å invitere konferansedeltakerne inn på et lunt tilholdssted mellom sesjonene i en Volkswagen ID. Buzz.
Hos Yara kan du lære hvordan lavutslippsammoniakk kan kutte utslipp i industri, skipsfart og i verdikjeden for mat. Yara løfter også frem konkrete eksempler på hvordan de jobber med grønn omstilling.
Hos Continental kan du lære mer om hvordan overvåking av kjøretøyenes dekktrykk og temperatur kan minimere dekkets slitasje. Continentals digitale løsning gjør at dekket varer lengre, noe som øker dekkets kjørelengde, sparer drivstoffkostnader og reduserer CO2-utslippet.