fbpx
2. september 2020
Denne artikkelen er over 2 år gammel

Nordens første utslippsfrie turbusser ruller nå i Oslo

RULLER ELEKTRISK: Oslos byråd for finans, Einar Wilhelmsen (MDG) ble med da lederen for OsloBuss Svein Busch Iversen inviterte til tur med Nordens første elektriske turbusser.

De tre første helelektriske turbussene i Norden er nå satt i drift i Oslo. Dette er en viktig milepæl for utslippsfri transport. Nå kan alle busser og alle store kjøretøy som lastebiler og anleggsmaskiner også elektrifiseres. Dette ble markert av ZERO, Oslo kommune og OsloBuss. 

– Elevene som i dag tar disse bussene, kan en gang fortelle sine barn at de husker den gang det kjørte rundt busser i Oslo som slapp ut eksos. For den slags busser kommer ikke til å finnes lenger. Oslo skal bli en utslippsfri by innen 2030, sa Oslos byråd for finans, Einar Wilhelmsen (MDG). 

Med opp til 40 mil rekkevidde på én lading er det nå klart for et grønt skifte til stillegående og utslippsfri kjøring også for de mange turbussene i og rundt byene. 

– Endelig har vi nå fått også elektriske turbusser. Slik løser vi klimakrisen ved å bytte ut fra fossile til nye og utslippsfrie løsninger, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i ZERO. 

Kan elektrifisere de fleste rutene

Leder for OsloBuss, Svein Busch Iversen, takker Oslo kommune, Enova og ZERO for at de elektriske turbussene nå ruller i Oslos gater. 

– 75 til 80 prosent av de turene vi kjører, kan nå elektrifiseres. Vi håper å få det til blant annet ved å dele infrastruktur for lading med andre aktører, sier Busch Iversen. 

Oslo kommune har etterspurt gode miljøløsninger i anbud på elevtransport. Elektriske busser er dyrere i innkjøp, og god miljøvekting i anbud var viktig for at Oslobuss kunne ta merkostnadene.

Produsert i Kina

De elektriske turbussene er produsert av kinesiske Yutong, og har vært testet på ulike oppdrag i Oslo i sommer. De er nå satt inn i ordinær transport til elevtransport og andre oppdrag regionen, som blant annet buss for tog. 

Sjåfører, servicepersonell og ikke minst passasjerer er svært fornøyde, og OsloBuss oppnår faktisk flere kilometer enn antatt mellom hver lading. Bussjåfør Filip Iversen er en av dem som får kjøre de nye bussene, og er veldig fornøyd. 

– Trinnløs automatgir og stillegående motor skaper en mer behagelig kjøreopplevelse både for sjåfør og passasjerer, sier han. 

GODT HUMØR: Bussjåfør Filip Iversen er fornøyd med de nye bussene.

Trenger bare fire timer lading

Bussene har 50 seter (+ sjåfør) med trepunkts setebelter til alle passasjeren. Batteripakken er på 374 KWh som gir en rekkevidde på opp til ca 400 km ved ordinær bruk. Bussene har regenerering som lader batteriene ved bremsing i nedoverbakker, som bidrar til en lengre rekkevidde. Oppvarming og kjøleanlegg på bussene er også elektrisk, slik at bussene er helt utslippsfrie.

Bussene lades over natten, og er klar for en full dags bruk etter fire timer med ordinær hurtiglading (med 75 KW effekt).