Hopp til innhold

Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer

Strømsparing

Norge må gripe mulighetene i fornybare drivstoff

Norge legger for dårlig til rette for å utløse produksjon av fornybare drivstoff til det grønne skiftet, viser ny ZERO-rapport. Mulighetene er store, men det trengs målrettet politikk og økonomiske insentiver for å få det til.
7. mars 2025
Martine Mørk er fagansvarlig for industri i ZERO, og hovedforfatter av Fornybare drivstoff til det grønne skiftet. Foto: Nora Hindenes/ZERO

– Fornybare drivstoff blir avgjørende for å lykkes med det grønne skiftet. Produksjon i Norge er en næringsmulighet, men ikke minst også viktig for å sikre norsk beredskap i et mer uforutsigbart sikkerhetsbilde, sier Martine Mørk, fagansvarlig industri i ZERO.  

Overgangen fra fossile til fornybare energibærere i transportsektoren krever en betydelig innsats, særlig for de lengste og tyngste segmentene. ZERO-rapporten Fornybare drivstoff til det grønne skiftet ser på barrierer og muligheter for økt produksjon av bærekraftige fornybare drivstoff i Norge, med særlig fokus på luftfart og sjøfart. 

En hovedkonklusjon er at dagens rammebetingelser ikke gir gode nok insentiver for investeringer.

Vi ser flere barrierer, som manglende politiske ambisjoner, usikker implementering av EU-regelverk, risiko ved å være først ute, usikker etterspørsel og tilgang på kraft og nett. Dette skaper økt opplevd risiko for investeringer i norske fornybare drivstoff-prosjekter, sier Mørk.  

Mangler strategi og plan

Internasjonale erfaringer fra USA, Storbritannia og Canada viser at klare mål og økonomiske virkemidler er avgjørende for å tiltrekke investeringer. 

Norge mangler både en strategi for utslippskutt i de aktuelle sektorene og en plan for produksjon av fornybare drivstoff. For å utløse investeringer i produksjon, må rammebetingelsene styrkes, sier Mørk. 

Fornybare drivstoff er produsert med bærekraftige innsatsfaktorer som fornybar energi, biomasse, avfallsressurser eller CO₂ fanget fra luft. Disse oppfyller bærekraftskriterier og gir betydelige utslippsreduksjoner sammenlignet med fossile alternativer. 

Dette må til

ZERO mener rammebetingelsene må styrkes gjennom: 

  • Harmonisering med EU-regelverk: Rask implementering av EUs fornybardirektiv og følge kravene i ReFuelEU Aviation og FuelEU Maritime for forutsigbare rammer. 
  • Økt etterspørsel: Fritak for flypassasjeravgift ved minst 25 prosent innblanding av bærekraftig flydrivstoff (SAF), samt klimakrav for fartøy. 
  • Styrket støtte til produksjon: Økt innsats i Enova og Bionova for å støtte oppstart og skalering av produksjonsprosjekter. 
  • Bedre tildelingsprosesser: Raskere tilgang på kraft, nett og innsatsfaktorer for å redusere risiko og investeringsusikkerhet. 

Fornybare drivstoff har stort ressursbehov, enten i form av kraft eller biomasse. En forutsetning for klimanyttige fornybare drivstoff er derfor lave utslipp av klimagasser og bærekraftige produksjonsprosesser. Basert på en analyse av energi- og arealforbruk for utvalgte drivstoff, anbefaler rapporten i hvilke transportsegmenter ulike drivstoff bør brukes.

Kontaktperson: