Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer
– Fornybare drivstoff blir avgjørende for å lykkes med det grønne skiftet. Produksjon i Norge er en næringsmulighet, men ikke minst også viktig for å sikre norsk beredskap i et mer uforutsigbart sikkerhetsbilde, sier Martine Mørk, fagansvarlig industri i ZERO.
Overgangen fra fossile til fornybare energibærere i transportsektoren krever en betydelig innsats, særlig for de lengste og tyngste segmentene. ZERO-rapporten Fornybare drivstoff til det grønne skiftet ser på barrierer og muligheter for økt produksjon av bærekraftige fornybare drivstoff i Norge, med særlig fokus på luftfart og sjøfart.
En hovedkonklusjon er at dagens rammebetingelser ikke gir gode nok insentiver for investeringer.
– Vi ser flere barrierer, som manglende politiske ambisjoner, usikker implementering av EU-regelverk, risiko ved å være først ute, usikker etterspørsel og tilgang på kraft og nett. Dette skaper økt opplevd risiko for investeringer i norske fornybare drivstoff-prosjekter, sier Mørk.
Internasjonale erfaringer fra USA, Storbritannia og Canada viser at klare mål og økonomiske virkemidler er avgjørende for å tiltrekke investeringer.
– Norge mangler både en strategi for utslippskutt i de aktuelle sektorene og en plan for produksjon av fornybare drivstoff. For å utløse investeringer i produksjon, må rammebetingelsene styrkes, sier Mørk.
Fornybare drivstoff er produsert med bærekraftige innsatsfaktorer som fornybar energi, biomasse, avfallsressurser eller CO₂ fanget fra luft. Disse oppfyller bærekraftskriterier og gir betydelige utslippsreduksjoner sammenlignet med fossile alternativer.
ZERO mener rammebetingelsene må styrkes gjennom:
Fornybare drivstoff har stort ressursbehov, enten i form av kraft eller biomasse. En forutsetning for klimanyttige fornybare drivstoff er derfor lave utslipp av klimagasser og bærekraftige produksjonsprosesser. Basert på en analyse av energi- og arealforbruk for utvalgte drivstoff, anbefaler rapporten i hvilke transportsegmenter ulike drivstoff bør brukes.