Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer
17. juni la regjeringspartiene og SV fram sin enighet om revidert nasjonalbudsjett.
– Det er bra at CO2-avgiften for petroleumsnæringen skal økes frem mot 2030, men det er viktig at dette blir en betydelig økning utover det som allerede er planlagt. Det er på høy tid at oljebransjen bidrar mer til finansieringen av havvind enn de gjør i dag, og vi er glade for at SV får dette på plass, sier fungerende leder Stig Schjølset i ZERO.
ZERO er fornøyd med enigheten om et støtteprogram til havvind-feltene Vestavind B og Vestavind F på minst 35 milliarder kroner.
– Avtalen sikrer støtte til den videre havvind-satsingen, og skaper viktig forutsigbarhet. Nå er forutsetningene for at Norge kan lykkes med et havvind-eventyr mye bedre enn de var i går. Kraften fra havvind blir viktig for å kutte klimagassutslipp, både fra olje- og gassektoren, industrien og transportsektoren.
Avtalen inneholder også andre, mindre klimagrep, som gjør budsjettet litt grønnere.
– Det er positivt med 50 millioner kroner til utslippsfrie hurtigbåter og at det nye energieffektiviseringsmålet endelig er avklart. Det er bra at elvarebiler kan få fritak fra trafikkforsikringsavgiften, men dette holder ikke om vi skal få fart på utrullingen av elvarebiler. Nå forventer vi at regjeringen prioriterer klima høyere i neste års statsbudsjett, sier Schjølset.