Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer
I Norge har omstillingen av transportsektoren kommet ganske langt. Hver fjerde personbil er elektrisk, og hele Oslos kollektivtrafikk er utslippsfri. Salget av biogass og el for lastebiler er fortsatt lavt, men er på god vei oppover.
Til tross for at omstillingen er godt i gang, går det likevel for sakte. For å kunne få en helt utslippsfri sektor, må vi løse alle utfordringer som oppstår. En utfordring er mangelen på en tydelig plan for beredskap.
For å sikre at beredskap skal være med å drive omstilling til et utslippsfritt samfunn fremover, og ikke forsinke den, må vi få på plass løsningene og planene nå.
Ingvild Kilen Rørholt, fagansvarlig for transport, i Miljøstiftelsen ZERO.
Transportsystemet har en vesentlig funksjon i krisesituasjoner. Dette ble tydelig for eksempel i pandemien, da frakt og forsyning av medisiner var essensielt.
I dag eksisterer det kun en forskrift som regulerer beredskapen for fossilt drivstoff, som ikke inkluderer fornybart drivstoff. Ansvaret for å følge opp denne forskriften er tildelt drivstoffleverandørene. Når strøm og biogass etter hvert blir de viktigste drivstoffkildene, er det plutselig noen andre som har ansvar for å tilby energi i krisesituasjoner. Det krever endringer i infrastrukturen, med omfattende utbygging av ladeinfrastruktur, lagre for biogass og muligens batterilagre som kan brukes ved mangel på strøm.
Vi må sørge for å oppdatere forskrifter og beredskapsplaner for en fornybar transportsektor.
– Dette arbeidet haster. Vi kan ikke risikere at manglende beredskapsplaner stopper den grønne omstillingen.
Er du interessert i å delta i prosjektet, eller har du innspill? Kontakt oss gjerne.