Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer
Målet med webinaret var å fremheve ulike prosjekter og politiske prosesser i de nordiske landene.
Pilotprosjekter i Norden
Professor Anders Lyngfelt fra Chalmers universitet åpnet med å vise at det er stort potensiale for CO₂-fjerning i Norden, og vi ser allerede mange pågående prosjekter gjennom hele verdikjeden i Norden, fra fangst til transport og lagring.
I Norge bygges det ut infrastruktur for CO₂-lagring på norsk kontinentalsokkel. Fra 2024 skal Northern Lights lagre CO₂ fra flere europeiske land i blant annet forlatte oljebrønner flere kilometer under havbunnen i Nordsjøen. På Island skal selskapet Carbfix lagre CO₂ ved å injisere CO₂ i porøs stein, der en kjemisk reaksjon fører til at det mineraliseres.
Mikkel Krogsgaard Niss presenterte C4, et klynge for fangst- og lagring av CO₂ fra utslippspunkter i Danmark. Prosjektet er ett av flere som utreder mulighetene for karbonfangst. Med utslipp av biogen opprinnelse kan dette realisere CO2-fjerning.
– Mangler ikke prosjekter
– Det er ikke mangel på spennende prosjekter. Det viktigste nå er å finne en måte å finansiere dem på, sier Anne Marit Post-Melbye, fagansvarlig for industri i ZERO.
Det finske selskapet Puro Earth tilbyr et marked for kjøp og salg av klimakreditter basert på CO2-fjerning. Noen prosjekter er realisert , men flere er fremdeles under planlegging på grunn av manglende finansiering, sier Arnaud Defrance, visepresident for finansieringsløsninger i Puro Earth.
– EU og det frivillige markedet er viktige drivere, men gir ikke nok forutsigbarhet for å sikre tilstrekkelige investeringer, sier Martine Mørk, rådgiver i ZERO. – Vi er avhengige av nasjonal politikk.
Nasjonal politikk
Flere land i Norden utvikler politikk for CO₂-fjerning, der Sverige har kommet lengst i å utvikle rammebetingelser. Karolina Unger fra Climpo fortalte om Sveriges planer for omvendte auksjoner, en statlig ordning for å finansiere Bio-CCS (BECCS). Nå må de andre nordiske landene komme på banen med finansieringsløsninger.
Avslutningsvis ledet Post-Melbye en samtale med Bjørn Haugland, CEO i Skift og Tuuli Kaskinen, CEO i CLC. Her ble det presisert at vi har mye å lære av hverandre, og ikke minst at det er rom for samarbeid for å effektivisere og bygge opp verdikjeder. Særlig viktig er utbygging av en felles infrastruktur for transport og lagring av CO₂.
Se direktestrøm fra webinaret her: