fbpx
10. desember 2019

Utslippsfrie busser – status for 2019

Her kan du lese om status for utrulling av utslippsfrie busser i 2019 – og hva som venter oss i det kommende året.

Nyheter fra Norge

2019 – det store gjennombruddet for utslippsfrie busser i Norge og i Norden

I løpet av 2019 er det satt i drift mer enn 170 utslippsfrie busser i Norge. Etter flere år med stor interesse og arbeid med pilotprosjekter og anbud på elektriske busser, har utslippsfrie busser endelig fått sitt store gjennombrudd også her i Norge.

Slide fra Movias presentasjon på Nordisk konferanse om utslippsfrie busser, 28. – 29. august 2019.

For flere detaljer om utrullingen av elbusser i norden, se Movias presentasjon her.

Oversikt over utslippsfrie busser i Norge

Elbusser er nå godt synlig i drift flere av Norges byer, og flere store nye anbud og kontrakter er inngått for utrulling til neste år. Last ned denne PDF’en for en oversikt over det vi kjenner til. Gi oss gjerne tilbakemelding hvis du har kjennskap til elbusser som ikke er oppført her!

Stor interesse for Nordisk konferanse om utslippsfrie busser 28. – 29. august

28. – 29. august arrangerte ZERO i samarbeid med Ruter, Kollektivtrafikkforeningen og Nordisk Energiforskning en nordisk konferanse om utslippsfrie busser. Det var stor interesse for konferansen med over 200 deltagere, et solid faglig program og en god befaring på elbussene og ladeanlegget i Oslo. Konferansen ble åpnet med lansering av de 115 nye elektriske bussene i Oslo og Akershus.

Se presentasjonene og streamen fra konferansen her:

115 nye elbusser satt i drift i Oslo og Akershus

Oslo og Akershus satte i drift Nordens største elbussflåte med 115 batterielektriske busser i løpet av sommeren og tidlig høst i år. De elektriske bussene utgjør nå ca ti prosent av bussflåten og reduserer CO2-utslippene med 5500 tonn i året. 74 av disse er leddbusser.

Fra lansering av Nordens største flåte av elektriske busser på Alnabru.

Handlingsplan for fossilfri kollektivtrafikk lagt fram

Regjeringen la i august fram Handlingsplanen for fossilfri kollektivtrafikk 2025. Handlingsplanen er laget for gjennomføring av Stortingsvedtakene som blant annet har slått fast at;  

«kollektivtrafikken i 2025 som hovedregel benytter null- eller lavutslippsteknologi eller klimanøytralt drivstoff».  Og «krav om eller iverksette tiltak som gjør at alle nye offentlige kjøretøy…. benytter lav- eller nullutslippsteknologi når teknologien tilsier dette».

Samt flere vedtak på krav til null- og lavutslipp ferje- og hurtigbåt ved alle nye anbud.

55 elbusser fra BYD til Vy Buss

Vy Buss har bestilt flere ulike typer elbusser fra BYD og blir den aller første kunden i verden for den nye elektriske 13-meters klasse 2-bussene. Det var den største enkeltordreren på elektriske busser i Europa som BYD hadde ingått.

Totalt 28 av de 55 bussene skal være klasse 2-busser, samt 20 standard 12-meters busser og syv 18-meters leddbusser. Alle kjøretøyene skal leveres i løpet av andre kvartal 202, og skal settes i trafikk på ruter i Oslo, Hamar og Haugesund.

Første elbusser fra Yutong til Bergen

Keolis Norge har signert en ordre på 88 elektriske busser av typen E12, fra kinesiske Yutong. Bussene skal settes i drift i Bergen i 2020.
Les mer om ordren på yrkesbil.no.

ABB skal levere ladeinfrastruktur, og BYD elbusser til Unibuss i Bærum og Oslo Vest.

Unibuss kjøper inn 23 batterielektriske 12 meter busser med batterikapasitet på 348 kWh. De kan lades med pantograflader fra ABB på 300 kW og depotladere på 150 kW på Furubakken bussanlegg på Bekkestua. De elektriske bussene som skal settes i drift i slutten av juni 2020.

10 elektriske trolleybusser til Bergen i 2020

Norges eneste trolleybusslinje vil få 10 elektriske busser i rutedrift fra oktober\november i 2020. Bussene, av typen Trollino nT18, er levert av Solaris, og er polskproduserte. Bussene har en batterikapasitet på 55 kwh. Bussene er bestilt av Keolis Norge.

Les mer

Bærekraftige verdikjeder for bussmateriell – et felles ansvar

I september arrangerte Ruter et frokostseminar om Bærekraftige verdikjeder for bussmateriell.

Ruter har klare mål om å krav til bærekraft og anstendige arbeidsforhold i hele verdikjeden, og har gjennomført en kartlegging av verdikjedene til dagens busspark for å identifisere potensielle utfordringer og risikoer. Det ble også holdt presentasjoner fra Amnesty, Volvo og Ruter og panelsamtale om hva som kan gjøre for å sikre anstendige arbeidsforhold og bærekraftige løsninger gjennom hele verdikjeden.
Stream fra konferansen kan sees her.

Ruter holdt også en presentasjon om temaet på Nordisk konferanse om utslippsfrie busser, se link til arrangementet lengre opp i saken.

Pågående anbud med fornybare og utslippsfrie busser

Bussanbud Salten/Bodø. Nordland fylkeskommune har ute bussanbud for Salten med oppstart 1. juli 2021. For bybusslinjene i Bodø skal det tilbys elbusser. Anbudsfristen var 19. november.

Kommende anbud

Busstjenester i Halden og Indre Østfold. Konkurransegrunnlag ha vært på høring med forslag til krav til bærekraftig fornybart drivstoff og 40% miljøvekting. Les mer om anbudet på Doffin.

Oslo Sør med oppstart oktober 2021. Dialogkonferanse med utkast til konkurransegrunnlag vil finne sted 13. desember. Forventet anbud ca feb 2020.
Se Kollektivtrafikkforeningens markedsoversikt for detaljer om flere anbud.

Nordiske og internasjonale nyheter

Starten har gått for Sveriges største elbussatsning i Göteborg

30 nye helelektriske busser er satt i drift i Gøteborg. De nye elbussene trafikkerer tre linjer i byen. I 2020 kommer det ytterligere 160 elbusser i Göteborg, som skal være helt elektrifisert i 2023. – Det här är en milstolpe för Göteborg, men också för Volvo Bussar, uttalte Volvo Bussars Håkan Agnevall.
Les mer om saken her

Elektrisk dominans på Busworld 2019

På den store bussutstillingen på Busworld stod elektrisk busser for første gang i hovedfokus. Nyhetene stod i kø, og det var langt mellom dieselmotorutstillingene, ihvertfall når det gjelder bybusser. Yrkesbil samlet endel av høydepunktene i en bildesamling som finnes her.

Vinnerne av Busworld Awards 2019 kan du lese om her.

Elektriske lange busser for BRT

Både Solaris og Hess viste fram elektriske busser med 24,7 meters lengde på Bussworld. Les mer i bussmagasinet.se sin sak.

10 prosent av bussene for offentlig transport i Nederland er elektriske

I september passerte Nederland en viktig milepæl med 500 utslippsfrie busser i drift – 10 prosent av bussflåten i Nederland, på tilsammen omtrent 5000 busser. I løpet av 2020 er det nå tildelt kontrakter som vil doble dette antallet til å passere 1000 elbusser, 20 prosent av bussene. Det er politisk vedtatt alle bussene skal være utslippsfrie i Nederland innen 2030.
Les mer om saken

Transdev med storordre til Ebusco og Volvo

Transdev har bestilt 156 elbusser fra Ebusco til Connexxion i Amsterdamregionen i området rundt flyplassen Schiphol. Bussene skal settes i trafikk i november 2020.

Videre har Transdev i Sverige har bestilt 157 elektriske leddbusser fra Volvo for trafikk i Göteborg fra desember 2020, samt 19 ladestasjoner for hurtiglading som skal leveres fra ABB. Bussene er den nylige lanserte modellen 7900 Volvo Electric Articulated som Volvo viste fram på Busworld, med batterikapasitet på 400 kWh.

Nullutslippkrav for alle nye busser i Hamburg fra 2020

Hamburger Hochbahn har inngått rammeavtale for 530 elektriske busser som skal settes i drift i perioden mellom 2021 og 2025. Det er er krav til at alle nye busser skal være nullutslipp fra 2020.
Les mer om saken her

Rammeavtale på 250 elbusser til Milano

Lokaltrafikkselskapet i Milano, ATM, har inngått rammeavtale med Solaris om leveranse av opp til 250 batteribusser til den norditalienske storbyen. De første 40 bussene skal leveres i juni 2020. Solaris har tidligere levert 25 elbusser til Milano.
Les mer om saken her

Akasol har inngått milliardkontrakt på batterileveranse til svensk produsent av busser og lastebiler

Det tyske selskapet Akasol har inngått kontrakt på flere milliarder kroner for batterier til busser og lastebiler for en svensk produsent av nyttekjøretøy.

AKASOL gjør store investeringer for økt kapasitet til en årlig produksjonskapasitet på 800 MWh for 2020, og ytterligere 2 GWh produksjonskapasitet ved det nye hovedkvarteret i Darmstadt fra andre halvdel av 2021.
Les mer om saken her

Elektriske busser for lengre ruter på vei i USA

FlixBus og bussprodudsenten MCI har startet et pilotprosjekt for langdistanse elbussruter i USA. Målet er å starte produksjon av langdistansebusser sent 2020/tidlig 2021 med rekkevidde på opp til 250 km for ruter på Vestkysten av USA.
Les mer om saken her

Elektrisk turbuss for det amerikanske markedet fra Van Hool

Den første elektriske tur-/langdistansebussen fra Van Hool ble vist fram på Busworld. Denne modellen er lagd for det amerikanske markedet for lengre ruter rundt de nordamerikanske storbyene, men også for turisttrafikk på kortere avstander.

Bussen er laget i samarbeid med den nordamerikanske elbussprodusenten Proterra, med batterikapasitet på 648 kWh. 
Les mer om saken her

Tata Motors vinner Indias største nullutslippsanbud for busser

Tata Motors vant nylig en kontrakt for 300 kjøretøy fra Ahmedabad Janmarg Limited (AJL).
Les mer om saken her

Jiashan-distriktet i Kina bestiller 100 hydrogenbusser

Den kinesiske bussprodusenten Golden Dragon har mottat ordre på 100 hydrogenbusser. Bussene vil bli levert i løpet av det neste året til kunden i Jianshan, Zhejiang lokaladministrasjon. De 100 bussene vil være i stand til å dekke en rekkevidde på mer enn 500 km og kan fylles på 10 til 15 minutter.
Les mer om saken her
Les vår tidligere oppsamlingssak om fornybare og utslippsfrie busser her

Keolis med rekordbestilling av 259 elbusser

Keolis Nederland har inngått kontrakt med BYD om leveranse av rekordmange elektriske busser i Europa med en bestilling på 259 elbusser. Når bussene settes i trafikk i desember 2020 vil Keolis Nederland ha Europas største elbuss flåte.
Les mer om saken her

164 elektriske busser satt i drift i Groningen i Nederland

29. November ble 164 nye elektriske busser satt i drift i Groningen i Nederland. Bussoperatøren Qbuzz tok da i bruk 45 elbusser fra VDL, 59 fra Heuliez og 60 fra Ebusco. Dette er den største enkeltintroduksjonen av elektriske busser til nå. Ladeløsningene er fra Nederlandske Heliox med 15 nye pantografladere (23 totalt). CO2-utslippene fra kollektivtrafikken i dette området er med dette redusert med 90 prosent. 

Groningen skal også introdusere 20 hydrogenbusser i kollektivtrafikken.
Les mer om saken her

Første kontrakt i anbud av MAN Lion’s City E

Den store tyske bussprodusenten MAN har nå vunnet sin første kontrakt på elbusser gjennom en anbudsprosess. Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH) har bestilt 17 MAN Lion’s City E, som skal settes i drift i Hamburg i andre halvdel av 2020. Bussene skal ha 480 KWh batteripakke og ha lading på depo.

Fra 2020 skal VHH utelukkende kjøpe nye utslippsfrie busser for Hamburg byområde.
Les mer om saken her

Bogotà blir elektrisk med 379 elektriske busser snart i drift

Den kolombianske hovedstaden Bogotà skal bli elektrisk med intet mindre enn 379 elbusser, levert av BYD. Ladeinfrastrukturen skal leveres av Enel X. Kontrakten kommer som resultat av et anbud for 594 elbusser i juni 2019. Elbussene er ventet å tre i drift i september 2020, noe som vil gi Bogotà den største elbussflåten på kontinentet og en av de største elbussflåtene i verden.
Les mer om saken