Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer
– Vinneren har på imponerende vis tatt tak i egne utslipp og jobbet aktivt for å kutte utslipp i egen bransje. Juryen vektlegger i sin begrunnelse at vinneren er fremoverlente og villig til å være med på nye løsninger. Vinneren setter en standard som andre bedrifter i alle sektorer kan se opp til, sa Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO, under utdelingen.
Veidekke har satset på asfaltproduksjon med hydrogen som energikilde. Selskapet kutter 30.000 tonn CO2 årlig fra egen produksjon, og anslår at den nye produksjonen av asfalt kan redusere de årlige CO2-utslippene fra den samlede asfaltproduksjonen i Norge med over 100.000 tonn. Samarbeidet mellom Veidekke og Benninghoven for å gjennomføre dette prosjektet har nå gjort at de er først ute med teknologien og kunnskapen som trengs for å utvikle hydrogenprodusert asfalt videre.
Juryen legger vekt på at Veidekke er et selskap som viser hvordan satsing på utslippskutt også er satsing på ny kunnskap og teknologiutvikling.
Vinneren fungerer dermed som en inspirasjon for bedrifter i alle sektorer.
– At også asfaltnæringen er med på å reduserer utslippene og er en del av teknologiutviklingen er en svært viktig faktor for å lykkes med klimapolitikken. Veidekke er et selskap som viser at de tar egne klimautslipp på alvor og finner innovative måter å kutte egne utslipp på, sier Stig Schjøset, leder i ZERO.
De andre toppnominerte var Yara og Viaonde.
Yara har åpnet sitt første fornybare hydrogenanlegg på Herøya. Dette er et pilotanlegg som er det første av sitt slag som er i drift i Europa. Ved å produsere hydrogen ved elektrolyse av vann med fornybar energi, kan selskapet kutte 41.000 tonn CO2 årlig. En satsning som viser veien inn i fremtiden for grønt hydrogen.
Vianode har åpnet Europas første fullskala fabrikk som produserer anodematerialer til litium-ionebatterier på en mer bærekraftig måte. Med nyutviklet teknologi som reduserer energiforbruket med 40 prosent har de som mål å levere materiale til én million elbiler årlig, noe som er med på å styrke Europas batteriverdikjede.
Næringslivets klimapris ble i år delt ut for ellevte gang. Næringslivet er sentrale i omstillingen til lavutslippssamfunnet. Formålet med prisen er å oppmuntre til klimavennlig innovasjon og nyskaping i norske bedrifter, samt gi oppmerksomhet til bedrifter som har skapt gode resultater og går foran i det grønne skiftet.
Her kan du laste ned bildene fra prisutdelingen. De kan brukes fritt mot kreditering (Kevin Dahlman/ZERO).