Hopp til innhold

Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer

Strømsparing

ZERO og transportaktører med plan for å sikre nullutslipp for nyttekjøretøy 

I 2030 skal alle nye varebiler og lastebiler som selges være utslippsfrie. Et nytt veikart for nyttekjøretøy viser hvilken politikk som trengs for å komme i mål.
20. august 2025
Veikartet ble overrakt til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) under et arrangement på Arendalsuka. Der ble det også politisk debatt mellom statsråd Nygård, Oslos byråd for miljø og samferdsel Marit Vea (V) og Høyres stortingsrepresentant Liv Kari Eskeland. Foto: Knut Martin Breivik/Norges Bilbransjeforbund.

Norges Bilbransjeforbund og Bilimportørenes Landsforening har med støtte fra ZERO, Norsk Elbilforening og Grønt Landtransportprogram laget et veikart mot 2030 for nyttekjøretøy, med forslag til virkemidler for å få både vare- og lastebiler over på nullutslipp og biogass innen 2030. 

– At så mange ulike aktører står samlet bak dette veikartet viser at det er mulig å få til den store omstillingen vi trenger for varebiler og lastebiler. Men det skjer ikke uten flere politiske virkemidler. Nå skal vi inn i den siste stortingsperioden før 2030, og her har politikerne virkemidler de kan videreføre og sette i verk for å sørge for at målene nås, sier Ingvild Kilen Rørholt, fagansvarlig for transport i ZERO. 

    • Enova-støtten må videreføres på minst dagens nivå. 
    • Bompengefritak for nullutslipp etter 2030 må vurderes, og biogasslastebiler må få nasjonalt fritak. 
    • Nullutslippskjøretøy må få tilgang til kollektivfelt så lenge det er plass 
    • Kommunene må få lov til å innføre nullutslippssoner for nyttekjøretøy i byer. 
    • Krav i offentlige innkjøp. 
    • Lengre kontrakter i offentlige anbud, blant annet for å redusere følger av for eksempel usikker annenhåndsverdi. 
    • Gratis eller billig ferge. 
    • Høyere bompenger for nye dieselkjøretøy der nullutslippsalternativ byr på moden teknologi. 
    • Forsterke miljødifferensieringen i vektårsavgiften. 
    • Engangsavgift kun akseptabelt mot omfattende bruk av positive virkemidler. 
    • Støtte til depotlading må gjeninnføres (dette er nå på plass) 
    • Statens vegvesens utbyggingsplan for tungbilladere må følges tett, og den må kunne skaleres opp hurtig. 
    • Saksbehandlingshindre må fjernes. 
    • Flere fyllestasjoner for biogass. 
    • Utformingen av nettleien må endres. 
    • Det er et stort behov for informasjonsarbeid overfor både transportkjøpere og kjøretøykjøpere. 
    • «Gratis frakt/gratis retur» i markedsføring må unngås. Selger bør pålegges å synliggjøre miljøkostnadene ved transport overfor forbruker. 
    • Betalingsvilligheten for å velge frakt transportert med nullutslipps- eller biogasskjøretøy må opp, og bevisstheten til forbruker økes. 
Lukk

Trengs en kraftig opptrapping

Norge har som mål at alle nye varebiler og lastebiler som selges i 2030 skal være nullutslipp eller biogass. Hvis det skal skje, trengs det opptrapping i virkemiddelbruken og en bedre forutsigbarhet i varighet og omfang enn vi har hatt til nå. 

Veikartet slår fast at bruk av positive virkemidler gir de beste forutsetningene for det grønne skifte på veien. Men det anerkjenner også at det vil være nødvendig med restriksjoner og kostnadsøkninger for fossile drivlinjer.  

–  ZERO er glade for at alle nå stiller seg bak positive insentiver, men også er villige til å se på restriktive virkemidler og økte avgifter når positive insentiver ikke tar oss til mål. Det finnes nå veldige mange modeller og alternativer for de aller fleste bruksområder både for varebil og lastebil, men det er dyrere og trenger derfor økonomiske incentiver og risikoavlastning for de som går foran i omstillingen. 

Hele veikartet finner du her

Vår fagperson: