Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer
Norges Bilbransjeforbund og Bilimportørenes Landsforening har med støtte fra ZERO, Norsk Elbilforening og Grønt Landtransportprogram laget et veikart mot 2030 for nyttekjøretøy, med forslag til virkemidler for å få både vare- og lastebiler over på nullutslipp og biogass innen 2030.
– At så mange ulike aktører står samlet bak dette veikartet viser at det er mulig å få til den store omstillingen vi trenger for varebiler og lastebiler. Men det skjer ikke uten flere politiske virkemidler. Nå skal vi inn i den siste stortingsperioden før 2030, og her har politikerne virkemidler de kan videreføre og sette i verk for å sørge for at målene nås, sier Ingvild Kilen Rørholt, fagansvarlig for transport i ZERO.
Norge har som mål at alle nye varebiler og lastebiler som selges i 2030 skal være nullutslipp eller biogass. Hvis det skal skje, trengs det opptrapping i virkemiddelbruken og en bedre forutsigbarhet i varighet og omfang enn vi har hatt til nå.
Veikartet slår fast at bruk av positive virkemidler gir de beste forutsetningene for det grønne skifte på veien. Men det anerkjenner også at det vil være nødvendig med restriksjoner og kostnadsøkninger for fossile drivlinjer.
– ZERO er glade for at alle nå stiller seg bak positive insentiver, men også er villige til å se på restriktive virkemidler og økte avgifter når positive insentiver ikke tar oss til mål. Det finnes nå veldige mange modeller og alternativer for de aller fleste bruksområder både for varebil og lastebil, men det er dyrere og trenger derfor økonomiske incentiver og risikoavlastning for de som går foran i omstillingen.
Hele veikartet finner du her.