Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer
Regjeringens grønne bok understreker at UFF-rammeverket skal danne grunnlaget for arbeidet som gjøres med å kutte utslipp fra transportsektoren. UFF står for å unngå, flytte og forbedre.
Det er gode flytte- og forbedre-tiltak som har blitt gjennomført for å redusere utslipp. Å bytte til fornybare drivstoff som el, hydrogen og biogass er eksempler på forbedre-tiltak, og er helt avgjørende for å kutte utslipp. Men det er ikke nok.
Klimautvalget 2050 understreker at hele UFF-rammeverket må brukes for å kutte utslipp fra transport, men det er en mangel på gode tiltak og virkemidler for å redusere transportbehovet.
Prosjektleder Haakon Edvardsen, i Miljøstiftelsen ZERO.
ZERO vil i prosjektet finne ut av hvilke nye politiske virkemidler som trengs for å unngå transport i større grad enn i dag.
– For å unngå persontransport, kan det være for eksempel aktuelt med økt bruk av digitale tjenester og hjemmekontor, eller en mer transporteffektiv arealplanlegging som gjør at flere velger sykkel, kollektiv og gange.
For logistikk og varetransport, er det andre virkemidler som gjelder.
– De trenger større optimalisering og effektivisering, slik at færre kjøretøy kan frakte samme mengde varer. I dag er det flere betydelige barrierer som hindrer at dette skjer.
Utbygging av veier i Norge er basert på transportmodeller som legger til grunn en kontinuerlig trafikkvekst. Et eksempel viser at transport av varer målt i tonnkilometer per innbygger har økt med 18 prosent siden 2010, som viser at vi kjøper flere varer og frakter dem lengre. Dette er en utvikling som må endres.
– Vi kommer til å fortsette å transportere både oss selv og varer, men mye av transporten som skjer i dag er unødvendig eller overflødig. Klarer vi å unngå mer transport, kan vi samtidig kutte utslipp, ivareta sårbare arealer og redusere energibehovet til transport.
Er du interessert i å delta i prosjektet, eller har du innspill? Kontakt oss gjerne.