Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer
Klimakrisen forblir en alvorlig trussel. Utslippskutt og omstilling er fortsatt like nødvendig, selv om forsvar og sikkerhet fremover vil få økt politisk oppmerksomhet.
De siste 33 årene er norske utslipp redusert med 9 prosent. I Zerorapporten 2025 viser vi at det er mulig å kutte norske utslipp med 49 prosent til 2030 og 68 prosent i 2035, sammenlignet med 1990.
I rapporten foreslår ZERO konkrete klimatiltak i en rekke sektorer og viser hva de koster. Vi viser også hvor mye kraft, bioressurser og fornybare drivstoff som trengs.
Under har vi samlet de viktigste, sektorvise tiltakene som foreslås i Zerorapporten, samt oversikt over statens kostnader og hvor mye kraft, biomasse og fornybare drivstoff som trengs.
Hele rapporten finner du her. Du kan også få oversikt på klimakontrollen.no.
CO₂-utslippene fra industri og avfallsforbrenning var på henholdsvis 11 og 1 millioner tonn i 2023 (SSB, 2024). I tillegg til de fossile utslippene slipper også industri og avfallsforbrenning ut cirka 1 million tonn biogene CO2-utslipp, som kommer fra forbrenning av biomasse og biobasert avfall.
Med forsterket politikk anslår ZERO at utslipp fra norsk landbasert industri og avfallsforbrenning kan kuttes med 3,7 millioner tonn CO₂ i 2030 og 6,7 millioner tonn CO₂ i 2035. I tillegg kan det realiseres 0,7 millioner tonn CO₂-fjerning i 2030 og 2 millioner tonn i 2035.
ZERO foreslår en pakke av virkemidler som består av krav, subsidier og infrastrukturbygging. Den kan gjøre det mulig å nå netto null utslipp, og på sikt netto negative utslipp, i landbasert industri og avfallsforbrenning:
Petroleumsproduksjon er den største enkeltkilden til klimagassutslipp i Norge. Utslippene fra sektoren var på 11,6 millioner tonn CO₂ i 2023.
Med dagens og forsterket politikk anslår vi at utslippene fra petroleum kan kuttes med 4,4 millioner tonn CO₂ i 2030 og 6,5 millioner tonn CO₂ i 2035.
Både mot 2030 og 2035 vil utslippskuttene hovedsakelig skje med kraft fra land og energieffektivisering, men mot 2035 vil en del av utslippskuttene også komme fra havvind og nedstenging av felt.
CO₂-avgiften for petroleumssektoren bør trappes opp til samme nivå og i samme takt som den generelle satsen. Det vil gi en samlet utslippskostnad på omtrent 3300 kroner per tonn CO₂ i 2030 og 4700 kroner i 2035, målt i faste 2025-kroner. Det kan utløse elektrifiseringsprosjekter og energieffektiviseringstiltak, som med dagens avgift ikke er lønnsomme.
For å utløse flere elektrifiseringsprosjekter og sørge for at petroleumsbransjen selv finansierer ny kraft, foreslår ZERO at en andel av provenyet fra den økte CO₂-avgiften øremerkes til finansiering av havvind. I tillegg kan det lages en egen finansieringsmekanisme for havvind gjennom en moderat el-avgift på kraft fra land.
I 2023 var utslippene fra landtransporten på drøye 10 millioner tonn CO₂. Med dagens politikk og ytterligere virkemidler kan utslippene kuttes med 6,7 millioner tonn CO2 i 2030, og 8,2 millioner tonn i 2035. Det kreves ulike virkemidler for å kutte utslipp innenfor ulike kjøretøysegmenter. De utslippsfrie alternativene må få fordeler ved innkjøp og bruk, mens de fossile må betale stadig mer, både i innkjøp og bruk.
Lovendring som tillater byene å lage nullutslippssoner må vedtas, og offentlige anskaffelser må stille krav om utslippsfri frakt av varer og tjenester der markedet kan tilby dette.
Varebiler:
Lastebiler:
Anleggsmaskiner:
Persontransport:
Bruksfordeler i bomringen og lavere parkeringsavgift for elektriske enn fossile biler er viktige virkemidler, som bør videreføres. En opptrapping av moms må skje sakte og forutsigbart.
Nordlandsbanen bør få hydrogentog innen 2030, og Rørosbanen bør elektrifiseres. For bussene er det elektrifisering og biogass som gjelder, og dette må etterspørres på alle ruter som ligger ute på anbud. Krav til fossilfritt eller utslippsfritt drivstoff i løyver for turbussene må også på plass, samtidig som infrastruktur bygges ut der bussene stopper, slik at det kan lades eller fylles biogass i hviletiden.
Utslippene fra innenriks luftfart var på 1,2 millioner tonn CO₂ i 2023. Fordi teknologiutviklingen og produksjon av bærekraftige biodrivstoff og e-fuels tar tid, vil luftfarten være det transportmiddelet med mest utslipp i 2035, sammen med maritimt. ZERO anslår at utslippene kan kuttes med 0,4 millioner tonn CO₂ i 2030 og 0,5 millioner tonn CO₂ i 2035, sammenlignet med 2023.
Dette er de viktigste grepene:
Utslipp fra innenriks sjøfart, fiske og fritidsbåter var nesten 4,2 millioner tonn CO₂ i 2023. Utslippene fortsetter å øke. ZERO anslår at det er mulig å redusere de maritime utslippene med henholdsvis 2 og 2,8 millioner tonn CO₂ innen 2030 og 2035. Dette må til:
Utslippene fra jordbruket var på 4,5 millioner tonn CO₂ i 2023. ZERO anslår at utslippene i norsk landbruk kan reduseres med 1,5 millioner tonn CO2 i 2030 og 2,0 millioner tonn i 2035.
De viktigste grepene for utslippskutt i matsektoren er å styrke arbeidet mot matsvinn, øke etterspørselen etter frukt, grønnsaker og korn, og bruke midlene i jordbruksavtalen på en måte som favoriserer arealtilskudd og planteproduksjon. I tillegg trengs det virkemidler for økt biogassproduksjon og forbedret gjødselpraksis.
Dette er de viktigste virkemidlene:
Vi anslår at andre utslipp, som ikke er en del av fastlandsindustrien eller andre sektorer, kan kuttes med 1,2 millioner tonn CO₂ i 2030 og 1,5 millioner tonn CO₂ i 2035, sammenlignet med utslippene i 2023.
Utslippene kommer i hovedsak fra avfallsdeponigass, produkter med fluorgasser og oppvarming i bygg, landbruk og bygge- og anleggsplass. ZERO foreslår følgende:
Mer fornybar kraft og mer nett er en forutsetning for store utslippskutt. Det er behov for 23 TWh ny kraft i 2030 og 38 TWh ny kraft i 2035 for å klare utslippskuttene i Zerorapporten.
Det er mye, men det erstatter 62 TWh fossil energi i 2030 og 84 TWh i 2035. Dette tilsvarer i 2030 det dobbelte av det fossile drivstoffet som brukes i veitransporten i dag. I 2035 tilsvarer dette mer enn halvparten av all den fossile energien som brukes i Norge i dag.
Basert på historisk utbyggingstakt, pågående konsesjonsbehandlinger og varslede prosjekter, vurderer ZERO at det er realistisk å øke krafttilgangen med 21 TWh innen 2030. Et høyt potensial i 2030 er estimert til 38 TWh. I 2035 anser vi at et realistisk potensial for økt kraftproduksjon er 50 TWh. Hvor langt vi kommer, avhenger særlig av når havvindprosjektene Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord blir realisert, samt utbyggingstakten for solkraft, vannkraft og vindkraft på land. I tillegg er det nødvendig med mer utbytting av strømnett og økt nettkapasitet.
Kraftutbygging må foregå på en ansvarlig måte og med størst mulig naturhensyn.
Bærekraftig biomasse kan realisere 3,8 millioner tonn utslippskutt i industri og transport i 2030. I 2035 gjør økt elektrifisering at behovet for biomasse blir mindre, og utslippskuttet reduseres til 3,6 millioner tonn CO₂. I tillegg realiseres det CO2-fjerning med bio-CCS: 0,7 millioner tonn CO2-fjerning i 2030 og 1,2 millioner tonn i 2035.
Bioressurser er knappe og må prioriteres. Utslippskuttene fra bruk av biomasse i Zerorapporten krever 16 TWh bærekraftig biomasse både i 2030 og 2035.
For å sikre at det brukes bærekraftig biomasse i transport, industri og landbruk må en rekke bærekraftskrav- og hensyn på plass.
For å kutte utslipp i transportsektoren må bruk av fossilt drivstoff byttes ut med fornybare energikilder. Det er behov for drivstoff med høyere energitetthet for den lange og tunge transporten, særlig i luftfart og sjøfart. Biodrivstoff, biogass, metanol, hydrogen, ammoniakk og e-fuel er løsninger som kan erstatte dagens bruk av fossilt drivstoff der elektrifisering eller redusert transport ikke er mulig.
Zerorapporten legger til grunn et behov for fornybare drivstoff på 12,9 TWh i 2030 og 11,5 TWh i 2035. Det kreves henholdsvis 2,4 og 6 TWh kraft i 2030 og 2035 for å produsere hydrogen, ammoniakk og e-fuels.
Til 2030 er det mulig å møte behovet for e-fuels, ammoniakk, hydrogen og biogass med nasjonal produksjon. For å utløse investeringer i produksjon av fornybare drivstoff i Norge mener ZERO at rammebetingelsene må styrkes gjennom:
Det er store kostnader knyttet til Norges klimapolitikk, men inntektene er større.
Inntektene i statsbudsjettet i 2025 er høyere enn kostnadene, og viser at det er rom for å bruke mer penger på klimapolitikk. Politikkforslagene i Zerorapporten øker statens netto kostnader med omtrent 2 milliarder kroner i 2025, sammenliknet med gjeldende statsbudsjett. Dette er godt innenfor gapet mellom inntekter og kostnader fra klimapolitikken i statsbudsjettet for 2025, som skjønnsmessig er beregnet til nesten 17 milliarder kroner.
Mange av virkemidlene som er foreslått i Zerorapporten 2025 har ingen kostnad over statsbudsjettet, som utslippskutt i olje- og gassproduksjon, forbud mot fossil fyring i industrien, klimakrav i jordbruksavtalen, klimakrav til skip, og økt produksjon av landvind. Flere virkemidler har høye kostnader, som auksjonsordningen for utslippskutt og CO2-fjerning i industri, tidsbegrenset støtte til innkjøp av utslippsfrie lastebiler, varebiler, maskiner, skip og infrastruktur, samt støtte til energieffektivisering og utbygging av havvind på Sørlige Nordsjø II. Noen av virkemidlene gir økte inntekter, som endringer i CO2-avgiften for ikke-kvotepliktig sektor og petroleumssektoren, samt elavgift på strøm fra land til elektrifisering av sokkelen.
Dersom klimapolitikken i Zerorapporten innføres, vil klimagassutslippene falle raskt mot 2035. Selv med en økning i CO2-avgiften etter 2030 vil inntektene klimapolitikken reduseres, og kostnadene øke sammenliknet med dagens politikk. Enkle beregninger viser likevel at klimapolitikken som foreslås i Zerorapporten vil gi en positiv kostnadsbalanse frem mot 2030 og 2035.
Frem mot 2035 er de akkumulerte inntektene fra økt CO2-avgift og elavgiften på kraft fra land til petroleum estimert til 382 milliarder kroner i 2035, mens de akkumulerte kostnadene er estimert til 156 milliarder kroner. Dette er et overordnet anslag.