Hopp til innhold

Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer

Strømsparing

Karbondifferansekontrakter kan kutte store utslipp – kvoteprisen avgjør

ZERO har foreslått innføring av karbondifferansekontrakter for støtte til utslippskutt i industrien. Nå har vi regnet ut hvor mye det vil koste staten, basert på ulike forventninger til kvotepris.
4. juni 2024
Håkon Tomter (Foto: ZERO/Knut Neerland).

Zerorapporten 2024 viste at innføring av karbondifferansekontrakter kan bidra til å kutte 3,9 millioner tonn CO2 i 2030, til en samlet kostnad på 24 milliarder kroner.

I budsjettforliket mellom regjeringen og SV i høst, ble det satt av 1,5 milliarder kroner til et punktutslippsprogram i Enova. ZERO foreslår at bevilgningene øker til 2 milliarder kroner i 2025, og at programmet tar i bruk karbondifferansekontrakter for å utbetale støtte.

Nå har ZERO beregnet hvor mye dette virkemiddelet vil koste staten.

– De offentlige utgiftene avhenger av EUs kvotepris og kostnaden for klimatiltak. Kostnadene estimeres basert på Finansdepartementets anbefaling om bruk av en standardbane for kvoteprisen, forklarer Håkon Tomter, rådgiver for industri i ZERO.

Karbonprisbane avgjørende

Offentlige kost-nytte analyser av statlige klimatiltak legger Finansdepartementets karbonprisbane til grunn, som er fastsatt i et rundskriv som oppdateres årlig. I rundskrivet legges det også frem en lav og høy karbonprisbane, som kan brukes i såkalte sensitivitetsanalyser. Hvilket nivå som brukes, vil få store utslag når kostnadene skal beregnes.

Det er svært avgjørende hvilken karbonprisbane som legges til grunn for kvotepliktig sektor. ZERO har flere ganger argumentert for at Finansdepartementets standardbane er for lav.

– Er dette tilfellet, vil analyser av statlige subsidier til kvotepliktig sektor overvurdere de faktiske kostnadene over statsbudsjettet. For eksempel vil et gjennomsnitt av den lave og høye banen i rundskrivet gi en samlet kostnad for differansekontrakter som er 8 milliarder kroner lavere enn estimatene basert på statens standardbane, sier Tomter.

Fordeler risiko

Industrien i Norge er underlagt EUs kvotesystem, men kvoteprisene er fortsatt for lave til å utløse store kutt til 2030. Karbondifferansekontrakter er en måte å utbetale en varierende støtte i et program for punktutslipp, med referanse til EUs kvotepris.

– En ordning for karbondifferansekontrakter vil bidra til å fordele den økonomiske risikoen mellom industriaktører og myndighetene, og fremskynde tiltak, sier Tomter.

Kontaktperson Zero

Flere aktuelle saker

1. oktober 2024
Zeroakademiet

Søk Zeroakademiet i Sør eller Øst nå!

24. september 2024
Zerokonferansen

Klimaløsninger på utstilling

18. september 2024
Industri

Nye roller for kjente ZERO-fjes

13. september 2024
Zeronytt

ZERO.no i ny drakt

13. september 2024
Transport

Møt ZEROs nye transportrådgiver

29. august 2024
Zeronytt

Stig Schjølset blir daglig leder i ZERO