Hopp til innhold

Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer

Strømsparing

NTP: Regjeringen har forstått klima-alvoret, men det går for tregt

– Det er for mange store motorveiprosjekter inne i NTP. Det vil føre til økt transport, store klimagassutslipp og naturinngrep, sier ZERO-leder Sigrun Gjerløw Aasland.
22. mars 2024

Fredag la regjeringen frem ny Nasjonal transportplan. ZERO mener regjeringen har forstått klimaalvoret, men fortsatt er på etterskudd.

– Det er positivt at det ligger flere gode klimatiltak inne. For eksempel vil forslaget om 3,7 milliarder til lading av tungbiler og bompengefritak for el-lastebiler ha stor betydning for utslippskutt. Det er også positivt med 1 milliard til grønn luftfart, men det er langt fra nok. Vi savner også en energiplan for all elektrifiseringen som skal gjennomføres.

– Det er veldig bra å kartlegge natur, men det må koste å bygge ned natur. Fortsatt planlegger vi først transportbehovet, og deretter forsøker vi å kutte utslipp. Vi har ønsket oss en plan som tar utgangspunkt i karbonbudsjettet, og regner seg bakover derfra. Det vil regjeringen gjøre neste gang. Det er fint, men vi har egentlig ikke tid til å vente, sier Aasland.

– Kan bli gamechanger i sjøfarten

Regjeringen foreslår også flere viktige utredninger for sjøtransporten i NTP. De vil utrede om havner selv kan stille krav til at skip må gå på el, lav- eller nullutslippsdrivstoff for å få legge til og bruke havnene.

– Dette kan bli en potensiell gamechanger for klimakutt i sjøfarten. Det kan bli viktig både for teknologiutviklingen og for å kutte utslipp raskere i byer og havner langs hele norskekysten, sier Elise Caspersen, fagansvarlig for maritimt i ZERO.

Videre vil regjeringen utrede om det bør stilles krav til utslippsfri drift av havner, samt strengere miljøkrav til Kystruten.

– Det er riktig og viktig, men utredninger kutter ikke utslipp. Vi skulle ønske regjeringen hadde kommet lenger i dette arbeidet. Det som er lagt fram i dag kommer ikke til å kutte nok utslipp i sjøfarten til 2030, sier Caspersen.

Savner klimabudsjett

Fagansvarlig for transport, Ingvild Kilen Rørholt, savner aller mest et samlet klimabudsjett for alle utbyggingene i NTP.

– Regjeringen bør sette et tak for samlede utslipp fra infrastrukturutbygging de neste årene. Alle statlige bedrifter må lage en plan for å være i tråd med 1,5-gradersmålet. Det burde NTP og alle andre statlige planer også ha krav om, sier Kilen Rørholt.

Våre fageksperter kommenterer gjerne ulike deler av NTP:

  • Ingvild Kilen Rørholt er fagansvarlig for transport, og kommenterer veitransport, luftfart, ladeinfrastruktur og teknologimål.
  • Elise Caspersen er fagansvarlig for maritimt, og kommenterer sjøfart og havner.
  • ZERO-leder Sigrun Gjerløw Aasland kommenterer helheten i NTP og betydningen planen har for å nå Norges klimamål og naturforpliktelser.
  • Kontaktperson kommunikasjon: Elisabeth Bergskaug, kommunikasjonsrådgiver (mobil: 481 51 023)

Flere aktuelle saker

Oppdrettsnæring
17. januar 2025
Maritim

Havbrukets vei til klimakutt: Fra slam til biogass og grønnere fartøy 

16. januar 2025
Industri

God fremdrift for CO2-fjerning i Norden, men det trengs flere grep

Fagsjef i ZERO
6. januar 2025
Zeronytt

Norge bør sette et ambisiøst og realistisk klimamål for 2035 

18. desember 2024
Nyheter

Enovas klimaambisjoner på stedet hvil

12. desember 2024
Zeronytt

Julehilsen fra ZERO-lederen

9. desember 2024
Ukategorisert

Fortsatt for treigt: Regjeringens klimamål for 2030 kan nås i 2035