Nettsiden bruker mørk bakgrunn og lavoppløste bilder for å spare strøm. Du kan slå av denne funksjonen. Les mer
Biler, varebiler, lastebiler, busser, gravemaskiner, bulldosere, ferger og fly står for store utslipp av klimagasser. Det skyldes i hovedsak at de fleste av dem fortsatt går på fossilt drivstoff. Stadig flere kjøper elbil, og i Norge ligger vi an til å nå målet om 100 prosent elektrisk nybilsalg i 2025 for personbilene. I tillegg kjøpes det stadig flere elektriske og biogassdrevne lastebiler.
Mange ulike typer kjøretøy og maskiner må bytte drivstoff for at vi skal kunne kutte klimagassutslippene raskt nok. Målet er at nesten alle nye kjøretøy skal være utslippsfrie i 2030. Kombinert med bruk av biodrivstoff, får vi da kuttet over halvparten av utslippene fra transportsektoren.
ZERO jobber med alle transportkategorier som står for betydelige utslipp. Under følger en oversikt over ZEROs arbeid innen fossilfrie og utslippsfrie kjøretøy, anleggsplasser, luftfart, samt drivstoff- og ladeinfrastruktur og Nasjonal transportplan.
Skal vi lykkes med å få ned klimagassutslippene fra transportsektoren, er vi avhengig av å ta elbilrevolusjonen videre fra personbiler, varebiler og busser til , lastebiler, anleggsmaskiner og andre nyttekjøretøy. Her trengs nye og sterkere virkemidler som fungerer for nyttekjøretøy, vi trenger at bilprodusentene får farten opp, og vi trenger at både det offentlige og det private etterspør klimavennlige kjøretøy og transporttjenester – dette jobber ZERO stadig mer med.
ZERO jobber for:
Byene har tatt på seg ledertrøya i det store skiftet til utslippsfri transport med elektriske busser, varebiler og taxi. ZERO samarbeider blant annet med storbyene og transportbedrifter for å fremme tiltak, virkemidler, innkjøp og prosjekter som får fart på utslippsfri varedistribusjon og utslippsfrie busser.
ZERO jobber for:
Hydrogenlastebiler er et viktig supplement til biogass og batterier for å avkarbonisere hele transportflåten. Bruk av hydrogen i transportsektoren gir muligheter til å raskere omstille all nyttetransport, med lengre rekkevidde for tyngre biler og tog, og nok rekkevidde og kraft til ferger og hurtigbåter.
Det vil fortsatt være behov for flytende drivstoff i tunge kjøretøy skip og fly og her spiller bærekraftig biodrivstoff en avgjørende rolle for å kunne kutte utslipp raskt og på lang sikt.
ZERO jobber for:
ZERO jobber for en fossilfri og utslippsfri luftfart. Elektriske fly er under rask utvikling og vårt kortbanenett med anbud muliggjør utrulling av utslippsfrie løsninger for flytrafikken på et tidlig teknologistadium. Fra 2030 vil elfly og hydrogenfly kunne sørge for store utslippskutt i luftfarten. For å få til det, må vi alt nå jobbe med teknologiutvikling, nye samarbeid og infrastruktur.
ZERO jobber også for økt bruk av biodrivstoff i luftfarten, som per dags dato er den eneste tilgjengelige fornybare løsningen. Mot 2030 vil biodrivstoff kunne muliggjøre store utslippsreduksjoner i luftfarten.
ZERO jobber for at:
Vi skal til en verden uten utslipp. Dette krever en massiv elektrifisering av transportsektoren, Skal vi lykkes, vil det kreve en mangedobling av kapasiteten for batteriproduksjon. På vei mot null må vi også kutte alle utslippene fra produksjonen av kjøretøyene, ikke bare fra bruken. Det er derfor avgjørende at ny batteriproduksjon, og batterienes verdikjede, bygges opp med fornybar energi, uten menneskerettighetsbrudd og ned mot ingen utslipp. Derfor jobber ZERO med hva vi kan gjøre i Norge for å få utslippene ned fra kjøretøy som settes på norske veier.
ZERO jobber for
ZERO har i mange år jobbet med å kutte utslippene fra anleggvirksomhet. Utslippsfrie anleggsplasser har for lengst vist at det er teknologisk mulig å kutte de direkte utslippene fra anleggsmaskiner og massetransport. Flere veistrekninger og systematisk jobbing med klimagassbudsjett og regnskap for infrastrukturprosjekter, har vist at det også er mulig å kutte halvparten av utslippene fra materialbruk. Ettersom en svært stor del av utslippene i anleggssektoren kommer fra arealbruksendringer og materialbruk (betong, stål, asfalt osv.), blir det avgjørende at vi klarer å kutte også disse, og at det skjer raskt nok.
ZERO jobber for:
Transportbehovet i samfunnet øker stadig. Det mest avgjørende for utslippskutt er teknologiskift for kjøretøyene. FNs klimapanel antar at et rundt 70 prosent av utslippskuttene vil komme fra elektrifisering, hydrogen, biogass og biodrivstoff i transportsektoren. Men vi er også avhengige av å planlegge bedre, og legge til rette for mindre transport, smartere transport og ikke legge opp til stor økning i transportbehovet.
Nasjonal transportplan legger rammene for utviklingen av norsk transportsektor. Det er derfor viktig at planen er i tråd med klimamålene.
ZERO mener at:
Nyttetransporten står nå for den største andelen av transportutslippene på vei. Teknologien er tilgjengelig og markedet er i gang, men det trengs en målrettet satsing for å få rullet ut nullutslippskjøretøyene raskt nok til å nå klimamålene.
For å akselerere overgangen til utslippsfri nyttetransport, samler ZERO Norges mest fremoverlente virksomheter og byer i Forum for nyttetransport. Forumet skal være en pådriver for erfaringsutveksling og informasjonsdeling rundt kjøretøy, infrastruktur og virkemidler, og gjennom dette bidra til at det kommer flere utslippsfrie kjøretøy på norske veier.
Ved å jobbe sammen med å overvinne hindringer og finne nye løsninger, har vi fått gjennomslag for viktige politiske seire som øker tempoet inn i nullutslippssamfunnet. Selv om vi har fått til mye, trengs det fortsatt innsats for økt tempo i utslippskuttene. For å klare dette, inviterer vi private og offentlige aktører fra næringen til å delta, og til å bidra med finansiering.
Les mer om forum for nyttetransport her
Skal din bedrift kjøpe inn et elkjøretøy? Dere kan bidra til å endre markedet slik vi kutter utslipp fra hele kjøretøyet, både i produksjon og materialbruk.
I fremtiden skal alle maskiner og kjøretøy som kjøpes være utslippsfrie – i hele verdikjeden – fra vugge til grav. Men vi kan gjøre mye allerede i dag. Å stille krav i anskaffelser kan bidra til å fremme klimavennlig produksjon og verdikjeder for elektriske kjøretøy.
Ved å skrive under på innkjøpserklæringen under, kan du og din bedrift bidra til å kutte utslippene fra bilproduksjonen gjennom innkjøpskrav.
Signer innkjøpserklæringen ved å sende deres logo til rådgiver transport, Harald Maaland – harald.maaland@zero.no
Tips! Gå alltid igjennom spørsmålene i flytskjemaet før en mulig anskaffelse av et kjøretøy.
Alle person- og varebiler som kjøpes inn av det offentlige i Norge skal være utslippsfrie. Næringslivet burde gjøre det samme. Men det er ikke bare utslipp fra kjøretøy og maskiner i bruk som skal til null når hele samfunnet skal bli utslippsfritt. Hele karbonfotavtrykket i produksjonen må bort.
For å kunne kutte utslippene, er det viktig å vite hva de er. Et første steg er derfor å spørre om utslippstall. Det kan være utfordrende å sammenligne livsløpsanalyser (LCA) laget med ulike standarder eller systemgrenser. Heldigvis er det standardisering på vei, både gjennom batteridirektivet og krav til bilprodusenter i EU. Disse skal komme i løpet av 2025. Vi ønsker å belønne de som bidrar til gjennomsiktighet og sporbarhet og får utslippene ned. Derfor vil vi stille krav i våre anskaffelser.
Sammen med dere – foretak, kommuner og næringsliv – skal vi fremme klimavennlige produksjon og verdikjeder for elektriske kjøretøy med krav i våre anskaffelser. Vi håper dere er med. Del gjerne i eget nettverk og signer innkjøpserklæringen.